Ehdolla puoluesihteeriksi

Olen yhteiskuntatieteiden maisteri, toimittaja, viestinnän opettaja ja yrittäjä sekä kahden lapsen äiti Kerimäeltä.

Luottamustehtävät kunnanvaltuustossa (2004-), maakuntahallituksessa (2009-) ja eduskunnassa (2007-2011) sekä Vihreiden Naisten puheenjohtajana (2007-) ovat tehneet tutuksi Vihreän toimijajoukon sekä luoneet yhteyksiä vahvasti koko poliittiseen kenttään ja yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

Olen kiertänyt aktiivisesti maata jo kuluneen neljän vuoden ajan. Nyt vaalitappion jälkeen on tärkeä katsoa peiliin ja analysoida, mitkä asiat epäonnistuivat niin kampanjassa kuin poliittisessa ohjelmassakin.

Kun tavoittelemme voittoa seuraavissa kunnallis- ja eduskuntavaaleissa, entistä tärkeämpää on kenttäorganisaation vahvistaminen, sillä suurin työ tehdään paikallistasolla. Siksi jäsenistön ja paikallisyhdistysten äänen pitää kuulua ohjelmatyössä ja poliittisen linjan laadinnassa.

Jos haluamme olla sellainen maaseutuosaaja, johon meillä Sitran mukaan on puolueista myös lähes parhaat edellytykset, se vaatii maakuntien ymmärtämistä ja esillä pitoa sekä tasavertaisia toimijoita koko maasta. Siksi kaipaamme maakunnan ääntä ja viestien välittäjää myös puolueen johtoon.

Tämä tarkoittaa osaamisemme, erilaisuutemme ja monipuolisuutemme yhdistämistä niin, että kokonaisuutena olemme vahvempia ja vakuuttavampia poliittisia toimijoita sekä kasvukeskuksissa että maakunnissa.

Menestys jatkossa vaatii entistä parempaa asettumista arjen tasolle. Haluan tuoda ajattelun perustaksi koulutettujen ja eteenpäin suuntautuneiden nuorten ihmisten rinnalle mökkien eläkeläiset, väliinputoavat nuoret, työttömät sekä yksinhuoltajat. Vihreiden tulee olla puolue, johon luontoa ja ympäristöä arvostavilla eritaustaisilla ihmisillä on mahdollisimman matala kynnys liittyä. Tässä työssä haluan kiertää, kuunnella, tukea ja kannustaa.

Puoluetoimiston työn ja tehtävän uudistaminen on kentän vahvistamisen lisäksi puoluesihteerin työn toinen painopiste. On surullista, mutta selvää, että jatkossa toimijoita on entistä vähemmän, vaikka tuloksia odotetaan enemmän. Siksi on uskallettava uudistaa organisaatiota ja mukauttaa toimenkuvia haastavaa taloustilannetta vastaavaksi. Esimies- ja luottamusmieskokemusta omaavana olen valmis sitoutumaan tähän tehtävään. Viestinnän ammattilaisena minua voi hyödyntää vähenevien voimavarojen keskellä myös viestinnässä ja tiedotuksessa. Meidän pitää puhua asiaa suoraan, mutta tunteita unohtamatta.

Kaiken kaikkiaan uskon, että tämän kevään rysäys on hyvä pysäytys ja askel kohti entistä avoimempaa ja positiivisempaa Vihreää politiikkaa. Haluan myös, että puoluesihteeriä voidaan hyödyntää tulevissa eduskuntavaaleissa siellä, missä hänestä voisi eniten olla hyötyä. Tämänkin haasteen otan vastaan.

Energiaa, Heli Järvinen