Löydä ehdokkaasi

Vihreillä on näissä vaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan ympäri Suomen. Löydä oma ehdokkaasi!

Hanna Halmeenpää

Olen vihreä kansanedustaja ja yksi puolueen varapuheenjohtajista. Tulin valituksi eduskuntaan 2015 Oulun vaalipiiristä, Kalajoelta. Politiikkaan lähdin mukaan 2008, jolloin tulin valituksi Kalajoen valtuustoon. Minua kiehtoo ajatus paremmasta huomisesta, jota voimme olla yhdessä rakentamassa. En halua istua tumput suorina, kun maailma ympärillämme, lähellä ja kaukana, on vailla kestävämmän tulevaisuuden tekijöitä. Varapuheenjohtajana haluan edustaa pohjoista näkemystä ja samalla vihreän vaikuttamisen ulottuvuuksia suurten kasvukeskusten ulkopuolella. Taustaltani olen aktiivinen energiapoliittinen toimija ja kansalaisjärjestö Pro Hanhikivi ry:n varapuheenjohtaja.

Koulutukseltani olen filosofian maisteri, ammatiltani biologian ja maantiedon lehtori. Ennen yläkoulun opettajan uraani olen työskennellyt 2002-2007 myös jokivesistöjen ekologisen tilan tutkijana ja saastuneiden maa-alueiden kartoitukseen liittyvissä viranomaistehtävissä ympäristöhallinnossa.

Juureni ovat Koillis-Lapissa sekä Oulussa, jossa olen kasvanut, opiskellut ja elänyt pitkälle aikuisikääni saakka. Minulla ja miehelläni Rikulla on kolme lasta, kotimme on maaseudulla, Kalajoen Rahjankylässä. Perheessämme on myös kolme kissaa ja kolme kanaa, sivuelinkeinona harjoitamme mehiläistaloutta. Harrastan nykyisin pihatöitä, pieniä kodin remonttihommia sekä monenlaista liikuntaa, vuodenajan mukaan.

Lue teemoistani ja ajatuksistani kotisivuiltani tai seuraa minua facebookissa ja twitterissä.