Jani Toivola

Kansanedustaja

Haluan tehdä työtä monimuotoisen, tasa-arvoisen ja kansainvälisen Suomen eteen. Sellaisen yhteiskunnan, jossa kaikilla on yhtäläinen oikeus vaikuttaa ja tulla kuulluksi, kouluttautua, tehdä työtä, rakastaa ja olla vanhempi

Olen feministi toisen kauden kansanedustaja Uudeltamaalta. Tällä kaudella toimin Vihreiden edustajana sivistysvaliokunnassa, jossa pääsen vaikuttamaan koulutus- ja kulttuuripolitiikkaan.

Mielestäni luova, aikaansa seuraava ja monimuotoinen koulu on kaikkien etu. Olen kiertänyt yli 200 koulussa ympäri Suomea. Paras henki on ollut niissä kouluissa, joissa käydään avointa keskustelua ja nuoria rohkaistaan tavoittelemaan unelmiaan ja kiinnostumaan asioista.

Työskentelen aktiivisesti sivistyspolitiikan lisäksi tiede-, taide-, maahanmuutto-, nuoriso-, kehitysyhteistyö- ja vähemmistöpolitiikan aloilla.

Viime eduskuntakaudella olin avainasemassa viemässä eteenpäin tasa-arvoista avioliittolakia ja tein läheistä yhteistyötä Tahdon! -kansalaisaloitteen tekijöiden kanssa. Tämän kauden alussa perustimme eduskunnan historian ensimmäisen ryhmän, jonka tehtävä on edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia. Toimin hlbti-verkoston ensimmäisenä puheenjohtajana.

Kehitysavulla vaikutetaan perustavanlaatuisten ihmisoikeuksien toteutumiseen. Kiertäessäni kehitysmaissa olen saanut tutustua Suomen rahoittamiin kehitysyhteistyöhankkeisiin, joilla edistetään tyttöjen koulutusta, tyttöjen ja poikien seksuaali- ja lisääntymisterveyttä sekä -oikeuksia. Tällä tarkoitetaan ennen kaikkea oikeutta tehdä itsenäisiä valintoja oman kehon ja elämän suhteen, liittyen esimerkiksi koskemattomuuteen ja ehkäisyyn, naimisiinmenoon, sekä väkivaltaan.

Voit lukea lisää Janin sivuilta janitoivola.net.