Olli-Poika Parviainen

Kansanedustaja, eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja

Olen 38-vuotias kahden pienen lapsen isä ja kansanedustaja Pirkanmaalta. Poliittisen linjani perustana ovat arvot, joiden takana olen valmis seisomaan tiukastikin: reiluus, oikeudenmukaisuus ja vapaus.

Paiskin hommia sen eteen, että saisimme meille ja tuleville sukupolville entistäkin paremman Suomen. Suomen, joka on kansainvälinen ja jossa luonto on puhdasta ja ihmiset yhdenvertaisia. Suomen, jossa arki on turvallista ja sujuvaa ja koulutus maailman huippua. Suomen, jossa hyvä elämä on kaikkien ulottuvilla.

Nuoruuteni asuin Raumalla, ensin pääosin isäni kanssa ja myöhemmin uusioperheessä. Tampereelle muutin vuonna 2000 opintojen perässä, ja koin saman tien olevani kotonani. Koulutukseltani olen filosofian maisteri (informaatiotieteet & pelitutkimus) sekä medianomi amk (viestintä).

Olen ollut mukana vihreiden toiminnassa noin 16 vuotta ja esimerkiksi Tampereen kaupunginvaltuutettuna yhtäjaksoisesti toistakymmentä vuotta. Ennen eduskuntaan pääsyäni olen työskennellyt mm. Tampereen apulaispormestarina, tietotekniikan opettajana maahanmuuttajakoulutuksessa, pääsihteerinä opiskelijakunnassa, kansanedustajan avustajana, pelialan yrittäjänä, vammaisen henkilön henkilökohtaisena avustajana ja rautakaupan myyjänä.

Eduskunnassa olen jäsen hallintovaliokunnassa ja tulevaisuusvaliokunnassa. Toimin myös Euroopan Neuvoston Suomen valtuuskunnassa sekä vihreän eduskuntaryhmän ensimmäisenä varapuheenjohtajana. Minulle tärkeitä asioita arjen eduskuntatyössä ovat esimerkiksi koulutus, työllisyys, kulttuuri, tietoyhteiskunta, ihmisoikeudet ja ilmastonmuutoksen torjunta.

Vapaa-ajallani rentoudun läheisteni seurassa tai ehtiessäni sekalaisia asioita harrastaen: puuhastelen lastemme kanssa ja luen mielelläni monenlaista kirjallisuutta aina historiasta science fictioniin. Olen aktiivinen musiikin kuuntelija, vinyylilevyjen keräilijä ja elokuvien ystävä, innokas luonnon ja tähtitaivaan tarkkailija, polkupyöräilijä ja peliharrastaja.