Ozan Yanar

Kansanedustaja

Olen taloustieteen maisteriopiskelija (VTK) ja kansanedustaja.

Olen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolustaja, arvoliberaali, feministi ja seksuaalivähemmistöjen puolestapuhuja. Taloustieteilijänä haluan etsiä keinoja, joilla luodaan sosiaalista ja ympäristön kannalta kestävää kasvua.

Taloustieteilijänä olenkin keskittynyt etenkin työn taloustieteeseen, kuten työttömyyteen ja palkkaeroihin. Viimeksi olen työskennellyt projektiekonomistina Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestössä. Aiemmin olen kartuttanut tutkijakokemusta muun muassa työ- ja elinkeinoministeriössä sekä Helsingin kaupungilla.

Poliittisesti vaikutan Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtajana 2015 alkaen. Olen toiminut myös Helsingin Vihreiden hallituksessa sekä Vihreiden työllisyystyöryhmässä. Ennen valtakunnalliseen politiikkaan siirtymistä olen kerännyt kokemusta opiskelijapolitiikassa. Olen toiminut Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan edustajistossa vuodesta 2012.

Perhetaustani on kansainvälinen. Vanhempani ovat turkkilaisia, mutta vietimme suuren osan lapsuudestani vanhempien opintojen ja töiden vuoksi Englannissa ja Kyproksella. Muutin Suomeen isäni luokse 14-vuotiaana.

Haluan muuttaa Suomea tasa-arvoisemmaksi, ympäristöpolitiikkaamme kestävämmäksi ja talouspolitiikkaamme oikeudenmukaisemmaksi. Siksi sloganini on ”maan muuttaja”.