< Takaisin Vihreiden Bali-teemasivulle

Tänään, kuudes joulukuuta, Suomi viettää 90-vuotisjuhliaan. Sytytämme sinivalkoisia kynttilöitä, katselemme televisiosta isänmaallisia ohjelmia ja arvostamme lahjaa, jonka sotiemme veteraanit meille taisteluissa antoivat.

Veteraanit puolustivat maamme tulevaisuutta juoksuhaudoissa. Tänään Suomen ja koko maailman tulevaisuutta koskevat uhkat ovat perustavalla tavalla erilaisia. Enää ei ole syytä pelätä valloittajaa itärajan takaa, vaan kansakuntamme tulevaisuuden suurin uhka olemme me itse.

Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen haaste, suuri taistelu, joka meidän on voitettava. Kamppailussa on suuret panokset, eikä varaa tappioon ole, mikäli haluamme, että lapsiemme lapset pystyvät tällä pallolla elämään.

Talvisodan veteraanit antoivat kaikkensa, henkensäkin uhan edessä. Mutta voimmeko me sanoa tekevämme kaikkemme omassa taistelussamme ilmastonmuutosta vastaan? Kun lapsenlapsemme tiedustelevat meiltä, taistelimmeko kaikin keinoin puhtaan maapallon puolesta, voimmeko vastata myöntävästi?

Selitysten aika on ohi. Sisua, uhrauksia ja yhteistyötä tarvitaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin, enemmän kuin kaikissa Suomen sodissa yhteensä.

Jokaisen kansalaisen on tehtävä osansa, jotta ilmastonmuutos voidaan pysäyttää kahteen asteeseen. Tätä maailmanlaajuista uhkaa ei pysäytetä asein, ei lipuin, lauluin tai sotilasparaatein, vaan kovalla työllä ja tarmolla. Jos tähän ei suomalaisilta löydy rahaa ja tahtoa, ei veteraanien uhrauksilla ole mitään merkitystä.

M.V.

Kirjoittaja työskentelee Suomen puolustusvoimien palveluksessa. Hän esiintyy omasta pyynnöstään vain nimikirjaimillaan.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!