Tue sinäkin Pekkaa lähtemällä vapaaehtoiseksi!

Vapaaehtoistyö Pekka Haaviston vaalikampanjassa on korvaamattoman arvokas panostus. Sinulta ei vaadita muuta kuin aikaa ja halua osallistua voimiesi mukaan historiallisesti merkittävään työhön. Voimavaramme on kannattajien aktiivisuus, joka on jo saanut kansanliikkeen mittasuhteet. On tärkeää näyttää, että meitä aktiivisia vapaaehtoisia on paljon. Sillä tavalla saamme hitaammatkin tajuamaan, miten hieno tyyppi Pekka on. Tule mukaan kampanjoimaan jo tänään!

Katukampanjointi on helppoa! Ei tarvita mukeja, telttoja, kahvia tai muuta rekvisiittaa, sillä Pekan salainen ase on me vapaaehtoiset. Pääsemme pitkälle jo reippaalla asenteella ja pinolla esitteitä. Vapaaehtoistyöntekijänä jaat Pekan vaaliesitteitä julkisilla paikoilla. Tehtäväsi ei ole käännyttää tai väitellä, vaan jakaa tietoa, herättää myönteistä huomiota ja tarvittaessa keskustella. Me luotamme, että ihmiset osaavat tehdä itse oikean äänestyspäätöksen. Vapaaehtoistyöntekijänä sinä olet itse Pekan edustaja, joten kunnioita kanssaihmisiä, kuten Pekka. Ole rohkea, avoin ja valmis kohtaamaan kaikki ihmiset tasavertaisina.

Voit ilmoittautua vapaaehtoiseksi netissä. Tiedossa olevat katukampanjapaikat ja -ajat löytyvät osoitteesta http://www.vihreat.fi/node/7259. Voit tulla paikalle myös ilmoittautumatta. Voit ilmoittautua myös Vihreiden toimistolla (Fredrikinkatu 33A, Helsinki) ja kampanjoida yksin tai yhdessä. Tällöin valitse sopivan vilkas paikka, kuten vilkas risteys tai marketin tai muun kulkureitin edusta. Muista kysyä tarvittaessa lupa esitteiden jakamiseen. Pidä huolta jaksamisestasi, sillä olet parhaimmillasi, kun sinulla itselläsi on mukava olo. Muista pukeutua lämpimästi ja pidä tarvittaessa taukoja. Muista rintanappi, jos sinulla on, mutta ihan hyvin voit halutessasi askarrella vaikka maalarinteipistä kotitekoisen kakkosen selkääsi. Kampanjointi on hauskempaa yhdessä, joten pyydä mukaasi ystäväsi tai sukulaisesi.

Ihmisten pysäyttäminen voi joskus tuntua vaikealta, sillä kontaktin ottaminen vieraaseen tuntuu sopivan huonosti suomalaiseen kulttuuriin. Muista, että suurin osa ihmisistä kuitenkin suhtautuu sinuun myönteisesti, ja että sinun asiasi on positiivinen ja tärkeä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kaikkia ei voi miellyttää. Älä ota henkilökohtaisesti, jos joku käyttäytyykin tylysti. Ole kohtelias, mutta lopeta keskustelu napakasti, mikäli joku haluaa haukkua sinua tai solvata Haavistoa esim. homouteen liittyen. Avoin ja reipas kampanjavapaaehtoinen saa helposti aikaan myönteisen reaktion.

Kiinnitä ohikulkijan huomio, katso silmiin, hymyile ja tervehdi kohteliaasti. Ota kontaktia rohkeasti, tervehdi, ojenna esite ja esitä asiasi, joka lyhyimmillään kuuluu: Pekka presidentiksi. Ole oma itsesi.

Kannattaa olla valmis perustelemaan, miksi Pekka olisi olisi oikea ehdokas. Tässä muutama käyttökelponen lause:

- Pekka Haavisto on kansainvälisesti ansioitunut ulkopolitiikan osaaja ja rauhantekijä.

- Suomi tarvitsee Haaviston neuvottelutaitoja ja kykyä aitoon yhteistyöhön eri ihmisryhmien kanssa.

- Pekka Haavisto on ennakkoluuloton, uuden ajan edustaja.

- Pekalla on kansainvälistä kokemusta ja osaamista juuri presidentin keskeisiin tehtäviin liittyen

On mahdollista, että joku haluaa kyseenalaistaa ja väitellä kanssasi. Ei kannata provosoitua, eikä ryhtyä kilpasille. Ihmisillä on oikeus olla eri mieltä, mutta sinun kannattaa olla tarvittaessa valmis vastaamaan tyypillisimpiin argumentteihin. Näin Oras Tynkkynen vastasi väitteisiin, joiden perusteeella Pekkaa ei muka voisi äänestää:

1) Uutispäivä Demari: siviilipalvelusmiestä ei ole koskaan valittu puolustusvoimain ylipäälliköksi

Demaria ei näytä häiritsevän se, että 12 viime vuotta puolustusvoimain ylipäällikkönä on toiminut tasavallan presidentti Tarja Halonen, joka ei ole suorittanut asevelvollisuutta lainkaan. Pekka puolestaan on saanut työstään ulko- ja turvallisuuspolitiikassa puolustusvoimain komentajalta sotilasansiomitalin.

2) Verkon huhumylly: Pekka suhtautuu Natoon liian myönteisesti

Näin Pekka vastasi HS:n vaalikoneessa: “En kannata Suomen NATO-jäsenyyttä.” Valmiista vastausvaihtoehdoista hän valitsi “Nato-jäsenyys ei nyt ole ajankohtainen, mutta asiaa on voitava harkita tarvittaessa uudestaan”.

Yksioikoisimpien Nato-vastustajien mielestä tämä on väärin vastustettu, koska Pekka ei sitoudu vastustamaan Natoa ehdottoman jyrkästi kaikissa sen kuviteltavissa olevissa muodoissa aikojen loppuun asti. Meille, jotka emme ole varttuneet lukemalla YYA-sopimuksen rivinvälejä, vastaus puhuu kuitenkin selvää suomea.

3) Markku Ruotsila: ”homopresidenttiä karsastettaisiin etenkin Lähi-idän, Latinalaisen Amerikan ja Afrikan maissa”

Pekka on tehnyt ison osan kansainvälisestä urastaan Afganistanin, Irakin ja entisen Sudanin kaltaisissa uskonnollis-konservatiivisissa maissa – ehkä enemmän kuin yksikään heteroseksuaalinen suomalainen kärkipoliitikko. Eivät Afrikan Unionin johtajat ole kyselleet hänen puolisonsa sukupuolen perään.

Jos homopresidentti voisi olla joissakin fundamentalistimaissa ongelma, silloin kai ongelma voisi olla myös naispresidentti. Toivon kuitenkin, että vastedeskin Suomen presidentistä saavat päättää vapaasti suomalaiset, eivät ahdasmieliset islamistit.

4) Pekka on vihreä

Presidentinvaalit ovat korostetusti henkilövaalit. Pekka ei peittele eikä häpeile vihreyttään, mutta vaaleissa hän on laajapohjaisen kansalaisvaltuuskunnan ehdokkaana. Tukena on tunnettuja demareita, kokoomuslaisia, vasemmistoliittolaisia, keskustalaisia ja tietysti puoluepoliittisesti sitoutumattomia. Voi myös kysyä, olisiko suomalaisten enemmistölle sen helpompi äänestää keskustalaista tai perussuomalaista.

Sinun työsi on korvaamattoman tärkeää. Tervetuloa mukaan!

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!