jäsenkirje 2018 Pekka Haavisto jäsenkirje 2018 Pekka Haavisto

Hyvät vihreät ystävät,

Ensin kiitos siitä laajasta luottamuksesta, jonka Vihreiden epätavallisen puheenjohtajavaalin yhteydessä sain. Haluan kiittää Outi Alanko-Kahiluotoa ehdolle asettumisesta sekä kaikkia niitä, jotka ehdokkuutta harkitsivat. Lyhyen valintaprosessin aikana tuli hyvin julkisuuteen se, miten laaja ja osaava kärki meillä vihreillä on. Tiedämme jo, että ensi kesän puheenjohtajavaaleissa saamme kisaan monia päteviä ehdokkaita, naisia ja miehiä.

Haluan myös kiittää Touko Aaltoa hänen suorittamastaan urakasta Vihreiden puheenjohtajana. Touko jatkaa kansanedustajana, ja toivomme hänen sairausloman jälkeen palaavan täysin voimin joukkoomme – ehkä keväällä taas ehdokkaaksikin. Touko, olet yksi meistä, ja sinua tarvitaan tässä liikkeessä!

Ensi kevään vaaleissa on mahdollisuus tehdä vihreää poliittista historiaa – on mahdollista tehdä näistä vaaleista ilmastovaalit. Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n tuore raportti on nyt viimeistään herättänyt myös suomalaiset kiireellisten poliittisten päätösten välttämättömyyteen. Seuraavan vaalikauden tärkein kysymys on ratkaista, millä keinoin 1,5 asteen Suomi rakennetaan.

Nyt on aika ajatella isosti. Me vihreät tavoittelemme kaikkien aikojen parasta eduskuntavaalitulosta ja sitä kautta mahdollisuutta päästä mukaan päättämään Suomen ja Euroopan tulevasta suunnasta.

Ilmastopolitiikka ei enää saa jäädä lyhytnäköisen talouspolitiikan jalkoihin. Maapallon tulevaisuus ei enää saa jäädä pienten eturyhmien sulle–mulle-politiikan jalkoihin. Suomalaiset ovat vastuunkantajia, tulevaisuuden rakentajia ja niitä, joille lasten ja lastenlasten tulevaisuuden varmistaminen on tärkeää. Näissä vaaleissa haluamme näyttää, että kaikkialla Suomessa Vihreät on uskottava vaihtoehto lyhytnäköiselle politiikalle.

Vaaleissa ratkaistaan myös muita tärkeitä teemoja. Tarvitaan koulutuksen kunnianpalautus. Eriarvoistumiskehitykseen on puututtava. Liian moni tasa-arvokysymys on edelleen vailla vastausta: palkkatasa-arvo, perhevapaauudistus ja translaki odottavat edelleen toteuttajaansa.

Heti eduskuntavaalien jälkeen käymme Euroopan parlamentin vaaleja. Ne ovat meille yhtä tärkeät kuin eduskuntavaalit – nyt taistellaan Euroopan suunnasta. Vihreät ovat viime aikoina vahvistaneet asemaansa esimerkiksi Saksassa: Baijerin ja Hessenin vaaleissa Vihreät ovat kasvaneet 20 prosentin puolueeksi. Perässä tullaan!

Matka suurten puolueiden sarjaan ei ole helppo. Syksyn vaikeudet on kuitenkin nyt selätetty ja voimme keskittyä työhön täysillä. Vaalien lähestyessä meihin pyritään myös lyömään säröjä. Yhteishenki ja yhteispeli ovat kevään vaaleissa kaiken perusta.

Sisäinen hyvä tunnelma välittyy aina myös ulospäin. Näytetään, että vihreät ovat helposti lähestyttävä ja mukaan innostava porukka. Kynnyksen tulla mukaan täytyy olla kaikille matala.

Kevään vaaleissa teemme valtakunnallisen vihreän kampanjan. Tavoitteena tulee olla se, että menemme kaikissa vaalipiireissä eteenpäin. Parhaan vaalituloksen saavuttaaksemme tarvitsemme rautaisimmat ja laajimmat ehdokaslistat kuin milloinkaan aikaisemmin. Nyt on aika kysyä rohkeastikin mukaan uusia nimiä ehdokkaiksi. Puheenjohtajana olen mielelläni mukana ehdokashankinnassa – ottakaahan yhteyttä!

Puheenjohtajana olen käytettävissä myös maanlaajuiseen vaalityöhön ja kampanjointiin. Kevään kalenteria rakennetaan nyt.

Kaikki voivat vaikuttaa parhaan vaalituloksen saavuttamiseen. Vaalityö on jalkatyötä, kentällä olemista, ihmisten tapaamista, ihmisten kanssa puhumista. Jokainen vihreä voi olla mukana kentällä, tuoda vihreitä teemoja esiin omassa elinpiirissään. Ehdokkaat tarvitsevat aktiiveja tukiryhmiinsä, ja vaalitilaisuuksiin voi aina kutsua myös ystäviä mukaansa.

Näillä pienillä teoilla Suomi alkaa vihertää ja jokainen meistä voi olla mukana rakentamassa ensi kevään vaalimenestystä. Tästä se lähtee!

Puheenjohtajanne
Pekka Haavisto

PS. Me kirkkoon kuuluvat vihreät käytämme ääntämme nyt meneillään olevissa seurakuntavaaleissa suvaitsevaisen ja ympäristötietoisen kirkon puolesta. Kiitos kaikille, jotka ovat asettuneet seurakuntavaaleissa ehdolle ja tekevät vaalityötä. Käykäähän Armon Vihreiden sivuilla.