Puoluesihteeri Lasse MiettinenPuoluesihteeri Lasse Miettinen

KIITOS!

Vaalit on käyty. Vihreät saivat kaikkien aikojen eduskuntavaalituloksen: 252 872 ääntä, 8,53% ja 15 kansanedustajaa. Se on suurin äänimäärämme koskaan, suurin eduskuntavaalikannatuksemme koskaan, suurin kansanedustajamäärän kasvu sitten vuoden 1991 ja suurin vihreä eduskuntaryhmä koskaan, jaetulla sijalla vaalien 2007 eduskuntaryhmän kanssa.

Tämä on teidän jokaisen ansiota. Tämä vaalivoitto tehtiin yhdessä. Jokainen ääni vihreille, jokainen sosiaalisessa mediassa eteenpäin jaettu vihreä ajatus, jokainen keskustelu vaaleista tuttujen tai tuntemattomien kanssa, jokainen minuutti torilla esitteitä jakaessa, jokainen ehdokkaalle lahjoitettu kymppi - se kaikki on ollut osa tätä vaalivoittoa.

Valtava joukko ihmisiä on antanut itsestään tämän vaalituloksen eteen, jotta maailma olisi edes vähän vihreämpi, kestävämpi, inhimillisempi. Kiitos jokaiselle. Kiitos sinulle.

Vaalilauseemme oli: Nyt jos koskaan. Tämä todellakin oli sellainen hetki. Nyt jos koskaan oli aika meidän nousta siitä kuopasta johon putosimme neljä vuotta sitten. Sen jälkeen olemme nähneet presidentivaalien unohtumattomat hetket, kunnallisvaalien paluun vahvaksi puolueeksi - ja nyt, vihdoin, eduskuntavaaleissa lunastimme takaisin sen luottamuksen, jonka vuonna 2011 menetimme. Ja enemmän.

Vaikka vaalityö päättyy tähän, vihreä työ ei pääty. Se vasta alkaa uusin voimin, uuden, upean eduskuntaryhmämme kanssa. Mutta se työ ei jää vain eduskunnan seinien sisään. Voidaksemme muuttaa maailmaa siihen tehtävään tarvitaan - kuten tähän vaalityöhönkin -, meistä jokaista. Juuri sinua.

Kiitos kun olet mukana. Kiitos kun olit tekemässä kaikkien aikojen vihreää eduskuntavaalitulosta.

Ville Niinistö, Vihreiden puheenjohtaja

Ihmisarvon ja ympäristön puolesta – yhä vahvempana

Vihreät voitti nämä vaalit. Haluan kiittää kaikkia äänestäjiämme.

Uskon, että viestimme pehmeiden ja humaanien arvojen puolesta sai suomalaiset liikkeelle. Saimme yli 250 000 ääntä suomalaisilta. Se on enemmän kuin koskaan missään vaaleissa. Olemme kasvava kansanliike ja haluamme rakentaa parempaa huomista yhdessä kaikkien suomalaisten kanssa.

Vihreiden vaalivoiton rinnalla muu eduskuntavaalitulos oli monimutkainen. Vaalien kaksi selkeää voittajaa olivat keskusta ja vihreät. Onnittelen keskustaa ja sen puheenjohtajaa Juha Sipilää suurimman puolueen asemasta ja vaalivoitosta. Kolme puoluetta neljästä suuresta hävisi vaalit niin kannatuksessa kuin paikkamäärissäkin.

Vihreiden vaalivoitto oli ääni solidaarisuuden ja tasa-arvon puolesta. Samalla olen harmissani työväenliikkeen tilanteesta. Suomi tarvitsee eteenpäinkatsovaa työväenliikettä. Solidaarisuuden ja tasa-arvon puolustajia tarvitaan nykyajan työelämän epävarmuuden poistamisessa ja kestävän kehityksen rakentamisessa. Vihreiden tehtävässä on paljon samaa kuin työväenliikkeellä oli Forssan ohjelman aikoihin 1900-luvun alussa.

Lue Villen analyysi vaaleista ->

Uusi vihreä eduskuntaryhmä!