Johanna Karimäki

Kansanedustaja

Olen Uudenmaan kansanedustaja, Uudenmaan maakuntavaltuuston jäsen, Espoon kaupunginvaltuutettu ja kahden lapsen äiti.

Koulutukseltani olen biokemian diplomi-insinööri ja olen työskennellyt entsyymitutkijana TKK:lla. Tutkin ja muokkasin entsyymejä, joiden avulla voidaan vähentää kemikaalien käyttöä ja energian kulutusta teollisuudessa.

Nyt eduskunnassa olen lakivaliokunnan, tarkastusvaliokunnan ja Pohjoismaiden neuvoston jäsen sekä Eduskunnan vammaisasioiden yhteistyöryhmän puheenjohtaja. Lakivaliokunta käsittelee muun muassa perhe- ja jäämistöoikeutta, rikos- ja prosessioikeutta, tuomioistuimia sekä vankeinhoitoa koskevaa lainsäädäntöä. Tarkastusvaliokunnan pääasiallisena tehtävänä on puolestaan valvoa valtion taloudenhoitoa ja valtion talousarvion noudattamista sekä sitä, että eduskunnan tahto on toteutunut kulloinkin käsiteltävänä olevassa asiassa.

Pohjoismaiden neuvostontavoitteena on alusta alkaen ollut kansalaisten, yritysten, tavaroiden ja pääoman liikkuvuuden helpottaminen. Perinteisten yhteistyöalueiden kuten kulttuuri-, koulutus- ja tutkimusyhteistyön rinnalle on noussut mm. kuluttaja-asiat ja ympäristöyhteistyö. Vammaisasiain yhteistyöryhmä toimii vammaisten osallisuuden, työllisyyden, vammaispalvelujen sekä esteettömän ympäristön puolesta. Lisäksi työssäni kansanedustajana painotan yleistä hyvinvointia, työllisyyttä, peruspalveluja, lasten ja nuorten tarpeita sekä ympäristön suojelua.

Harrastan perheiltojen ja yhteiskunnallisten asioiden lisäksi ulkoilua, jumppaa ja kuntosuunnistusta. Luonnossa retkeily ja ajanvietto mökillä ovat lempipuuhiani. Seuraan ajankohtaisia asioita ja luen kaikenlaista kirjallisuutta. Oma perhe, kaksi lastani ovat minulle kaikki kaikessa. Perheeseen kuuluu myös lemmikkikoira Vili, pieni valkea lumipallo.