Löydä ehdokkaasi

Vihreillä on näissä vaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan ympäri Suomen. Löydä oma ehdokkaasi!

Johanna Karimäki

Kansanedustaja

Olen Uudenmaan kansanedustaja, Uudenmaan maakuntahallituksen jäsen, Espoon kaupunginvaltuutettu ja kahden lapsen äiti.

Koulutukseltani olen biokemian diplomi-insinööri ja olen työskennellyt entsyymitutkijana TKK:lla. Tutkin ja muokkasin entsyymejä, joiden avulla voidaan vähentää kemikaalien käyttöä ja energian kulutusta teollisuudessa.

Nyt eduskunnassa olen Suuren valiokunnan ja Pohjoismaiden neuvoston jäsen sekä Eduskunnan vammaisasioiden yhteistyöryhmän puheenjohtaja. Suuri valiokunta käsittelee Euroopan unionin jäsenyyteen liittyvän kansallisen politiikan valmistelua ja muodostaa Suomen kannan EU-neuvotteluihin. Asialistalla on monipuolisesti talous-, työllisyys- ja sosiaalipolitiikkaa sekä energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa.

Pohjoismaiden neuvostontavoitteena on alusta alkaen ollut kansalaisten, yritysten, tavaroiden ja pääoman liikkuvuuden helpottaminen. Perinteisten yhteistyöalueiden kuten kulttuuri-, koulutus- ja tutkimusyhteistyön rinnalle on noussut mm. kuluttaja-asiat ja ympäristöyhteistyö. Vammaisasiain yhteistyöryhmä toimii vammaisten osallisuuden, työllisyyden, vammaispalvelujen sekä esteettömän ympäristön puolesta. Lisäksi työssäni kansanedustajana painotan yleistä hyvinvointia, työllisyyttä, peruspalveluja, lasten ja nuorten tarpeita sekä ympäristön suojelua.

Harrastan perheiltojen ja yhteiskunnallisten asioiden lisäksi ulkoilua, jumppaa ja kuntosuunnistusta. Luonnossa retkeily ja ajanvietto mökillä ovat lempipuuhiani. Seuraan ajankohtaisia asioita ja luen kaikenlaista kirjallisuutta. Oma perhe, kaksi lastani ovat minulle kaikki kaikessa. Perheeseen kuuluu myös lemmikkikoira Vili, pieni valkea lumipallo.