Valtuustoaloite 16.2.2009 / Veikko Ervasti, Oulu

Oulun kaupungin ekologinen jalanjälki on monestakin syystä johtuen huomattava. Ekologisen jalanjäljen pienentämiseen voidaan vaikuttaa monin eri keinoin. Suomalaiset, ja myös oululaiset, käyttävät vihanneksia ja hedelmiä selvästi vähemmän kuin Maailman terveysjärjestön (WHO) asettama 400 gramman päivätavoite.

Pavut ja muut palkokasvit ovat lihaa halvempia ja yli kolmannes, jopa puolet joukkoruokailun ruokatarvikkeiden hankintamenoista kuluu lihaan. Jos kaikille ruokailijoille tarjottaisiin kotimaista kalaa yhtenä tai kahtena päivänä ja palkokasveihin perustuvaa ruokaa parina päivänä viikossa, säästyvillä rahoilla voitaisiin tarjota enemmän vihanneksia.

Esitän, että Oulussa ryhdytään toimenpiteisiin kunnan ekologisen jalanjäljen pienentämiseksi muuttamalla joukkoruokailua kasvis- ja kalapainotteisemmaksi. Erityistä huomiota tulee kiinnittää ruokatarvikkeiden paikallisuuteen niin kasvisten, hedelmien ja marjojen, kalan kuin lihankin suhteen. Mikäli mahdollista niin pitää käyttää paikallista luomutuotantoa.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!