Valtuustoaloite 31.08.2009 / Raimo Laakia, Sipoo

Ehdotan, että Sipoo kaikessa uudessa tekemisessään toimii hiilineutraalisti. Kun suunnitellaan ja rakennetaan uusia toimintoja, kouluja, päiväkoteja, jäähalleja, uimahalleja, moottoriratoja, ampumaratoja ja kaavoitetaan alueita asumiselle ja teollisuudelle, se tehdään siten, etteivät rakentaminen ja toiminta kaikkinensa lisää kasvihuonekaasujen päästöjä verrattuna tilanteeseen Sipoossa vuonna 1990. Jos päästöt kuitenkin jossakin hankkeessa kasvavat, hankkeen tulee toteuttaa kompensointi eli vähentää päästöjä vastaavalla määrällä jossain muualla yhteisen ilmakehän alueella.

Myös vanhoissa hankkeissa ja olemassa olevissa toiminnoissa tulee pyrkiä päästöjen pienentämiseen, mutta tunnetusti se on moninkertaisesti vaikeaa.

Suomi on sitoutunut vähentämiseen. EU on sitoutunut vähentämiseen. Tavoitteet ovat vaativia, melkeinpä dramaattisia. Vähentämiseen ei koskaan päästä, jos meidän asenteemme on "me emme valitettavasti voi vähentää, se on muiden tehtävä". Tai "nyt me emme valitettavasti voi vähentää, palataan siihen myöhemmin".

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!