Valtuustoaloite 25.2.2008 / Kaisa Saarinen, Salo

Salon kaupungissa on ensi vuoden alusta alkaen 55 000 asukasta. Sen vuoksi kaupunkikeskustan järjestelmällinen kehittäminen on entistä tärkeämpää. Esitänkin pysyvän kaupunkikeskustan kehittämistyöryhmän perustamista Saloon. Työryhmän toimiala voisi kattaa niin liikenneturvallisuuden kuin yleisen viihtyvyydenkin.

Keskustan toimivuutta voisi tarkastella eri vuorokauden aikoina ja eri vuodenaikoina. Erilaisten käyttäjäryhmien toiveita ja kehittämisehdotuksia voisi kerätä, jotta laajennettaisiin keskustelua autoilun ja pysäköintipaikkojen määrästä keskustassa viihtymiseen ja kuntalaisten hyvinvointiin.

Erilaisten massatapahtumien erikoisjärjestelymahdollisuudet tulisi tutkia. Katujen tai kadun osien väliaikainen käyttö esimerkiksi kulkueissa, urheilutapahtumissa, kesäjuhlissa tai kaupunkifestareissa tulisi selvittää ja luoda valmiita malleja, joita yhdistykset, seurat ja yritykset voisivat sitten hyödyntää.

Katuväkivalta, järjestyshäiriöt, roskaaminen ja ilkivalta olisivat oma erityistä huomiota vaativa asiakokonaisuutensa. Lisäksi tulisi miettiä keinoja liikenteen aiheuttaman melun vähentämiseksi ja ilman puhtauden lisäämiseksi.

Työryhmään olisi tärkeää saada mukaan monien eri tahojen edustajia. Viranomaisten, kuten esimerkiksi kaupungin eri hallinnonalojen edustajien ja poliisin, lisäksi työryhmässä pitäisi näkyä erilaisten ja eri-ikäisten liikkujien ja keskustan käyttäjien näkökulma.

Keskustan kalustaminen olohuoneeksi ja siellä viihtyvyyden lisääminen voisi tehdä keskustassa olemisesta turvallisempaa ja miellyttävämpää. Turvallinen, terveellinen ja viihtyisä elinympäristö on myös valtuuston asettama tavoite.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!