Valtuustoaloite 29.3.2010 / Laura Blomqvist ja Ritva Kärmeniemi, Imatra

Kouluissa tarjottava kasvisruoka on viime kuukausina noussut keskusteluun. Peistä on väännetty erityisesti siitä, voidaanko kouluissa tarjota yhtenä päivänä viikossa kasvisruokaa.

Aihe on ajankohtainen myös ilmastonmuutoksen kannalta. YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön mukaan eläintalous vaikuttaa enemmän ilmastonmuutokseen kuin liikenne. Siten kasvisten osuuden lisääminen lautasella vähentää kotitalouden ja kunnan hiilidioksidipäästöjä. Esimerkiksi Kotkassa siirrytään ensi vuonna tarjoamaan koululaisille joka päivä liha- ja kasvisvaihtoehto. Helsingin kouluissa puolestaan kasvisruoka on ollut päivittäisenä ateriavaihtoehtona syksystä 2007 lähtien. Vastikään hyväksytyn aloitteen myötä koululaiset aterioivat tulevaisuudessa kerran viikossa ilman liha- tai kalavaihtoehtoa.

Kasvisruoka herättää intohimoja puolesta ja vastaan. Toisille se on viherpiipertäjien vouhotusta, mutta yhä useampi valitsee kasvisruokavalion eettisistä tai terveydellisistä syistä. Koulujen kasvisruokapäivän tarkoituksena on saada lapset ja nuoret huomaamaan, että kasvisruoka on maistuvaa ja ravitsevaa sekä myös ympäristöllemme liharuokaa kevyempi vaihtoehto.

Kasvisruoan maistuvuus ja ravitsevuus on vain kokista kiinni. Mikä tahansa ruoka on mautonta, jos valmistusvaiheessa makua tuovat elementit, kuten mausteet ja yrtit jätetään pois. Kasvisruoka ei myöskään tarkoita sitä, että ruoasta jätetään liha pois tai liha korvataan vaikkapa porkkanoilla. Esimerkiksi soija ja palkokasvit ovat ravintoarvoiltaan hyviä raaka-aineita ja niillä pystytään saamaan aterioista täysipainoisia. Lisäksi erityisesti soija on raaka-aineena lihaa paljon edullisempi.

Kasvisten lisääminen kouluruokailussa on konkreettinen askel kohti kunnan hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Lisäksi tällainen arvovalinta osoittaa vastuullisuutta, terveellisyyttä sekä ympäristömyönteisyyttä ja on hyvä malli erityisesti lapsille ja nuorille.

Vihreä valtuustoryhmä esittää, että mahdollisuudet ja halukkuus viikoittaisen kasvisruokapäivän tai pysyvän kasvisruokavaihtoehdon sisällyttämisestä koulujen ruokalistaan selvitetään. Selvityksessä kuullaan mahdollisuuksien mukaan oppilaita, nuorisovaltuustoa, vanhempaintoimikuntia ja koulujen henkilökuntaa. Samassa yhteydessä selvitetään lähiruokatuotteiden hyödyntämismahdollisuudet kouluruokailussa.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!