Takaisin kuntalistaan

Asikkalan vihreät ehdokkaat

2 Kamppila, Pirjo
toimittaja

Rohkeutta on asettua ehdokkaaksi pienessä maalaiskunnassa, ainakin muun kuin valtapuolueen nimissä.

Omana pontimenani ehdokkuudelle on tuoda kotikuntaani näkemyksiä ja kokemuksia, joita elämän varrella on takkiin tarttunut. Näkemyksiä on tuonut työ maakuntalehden toimittajana ja kokemuksia vapaaehtoistyö erilaisissa Asikkalan yhdistyksissä.

Asikkalan vaaliteema nro 1 on vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen ollut kyläkoulujen kohtalo. Itse asun maalaiskylässä, josta lapset lähtevät bussilla Vääksyyn jo ekaluokalla. Kukaan lapsi tai vanhempi ei ole järjestelyä moittinut. Päinvastoin: olemme tyytyväisiä lapsen saamasta hyvästä opetuksesta ja ilmaisista kyydeistä.

Toivon, että Asikkalassa alettaisiin keskustelemaan isommista ja kauaskantoisemmista ratkaisuista. Ensi alkuun voisi pohtia, miten ratkaisemme tulevan vanhusväestön buumin.

Toisekseen: millaiseksi haluamme Vääksyn keskustan kehittyvän? Lisää väljiä tontteja, kerrostaloja vai jotain ihan muuta, kuten tiivistä, matalaa ja ekologista rakentamista? Sellaista, jota tullaan katsomaan ja ihailemaan kaukaakin!

Kolmanneksi: miten saisimme koulut yhteistyöhön kotien kanssa? Etenkin yläaste-lukio tuntuu elävän omassa maailmassaan. Yhteydet vanhempiin ovat niukimmat mahdolliset.

Jarmo Koivunen3 Koivunen, Jarmo
dipl.ins., eläkkeellä

Rohkeutta on - luottaa ihmiseen. Asikkalassa on sekä nopeita päätöksiä vaativia asioita että tarvetta pitkän tähtäimen tutkimukseen, pohdintaan ja päätöksiin. Onneksi meillä on myös hyvä keskustelukulttuuri ja yhteistyötaito, jotka luovat hyvät edellytykset onnistuneille lopputuloksille.

Suuret ikäluokat ovat siirtymässä eläkkeelle ja palaamassa omille tai aviopuolisonsa juurille tai muuten hakeutumassa luonnonkauniiseen maalaisympäristöön. Nyt on ideoinnin ja visioinnin aika. Minusta tuntuisi luontevalta lähteä selvittämään pienten lähikuntien kanssa, löytyykö tälle alueelle riittävän yhtenäinen visio ja mitä se merkitsisi palvelujen ja kustannusten kannalta. Asikkala voisi tehdä vähän pohjatyötä, jotta yhteiset keskustelut lähtisivät jouhevasti käyntiin.

Meitä kotona-asuvia eläkeläisiä on monenlaisia: on vireitä ja vetreitä, joilla olisi vielä paljon annettavaa, ja on myös heitä, jotka olisivat kiitollisia pikkupalveluista. Pienellä kunnan porkkanalla voitaisiin nämä tarpeet saada kohtaamaan - unohtamatta vierailuja muidenkaan eläkeläisten luona. Hanke poikisi varmaan uusia vapaaehtoisvetoisia harraste- ja tapaamispiirejä yms. yhteistä toimintaa. Kaikki tämä parantaisi elämänlaatua ja säästäisi terveyden- ja vanhustenhoidon kustannuksia.

Puuhamieskin löytyisi.

4 Lehtioksa, Irmeli
homeopaatti, yrittäjä

5 Wikström, Tuula
hum.kand.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!