Savolaisjäsenistö pisti puolueen puheenjohtajaksi mielivät koville muun muassa raideliikenteen tulevaisuudesta lauantai-iltana Kuopiossa. Ehdokkaita pyydettiin muun muassa asettamaan tärkeysjärjestykseen ratahankkeita ja kertomaan, miten he tekisivät junamatkustamisesta halvempaa ja houkuttelevampaa.

– Raiteita sinne, missä on ihmisiä, Ville Niinistö linjasi.

Junalippujen hintoihin hän vaikuttaisi esimerkiksi kilpailun turvin eli kehittämällä seutuliikennettä yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa.

Mika Flöjt puolestaan panostaisi paitsi pohjoisen rataosuuksiin myös pääkaupunkiseudun Pisara-rataan. Rovaniemeläistutkijan listalla olisi esimerkiksi yhteys Pohjois-Ruotsiin.

Pisara-rata löytyi myös Outi Alanko-Kahiluodon listalla, sillä se hänen mukaansa helpottaisi ruuhkaisan Helsingin päärautatieaseman tilannetta ja siten koko maan junaliikennettä.

Anni Sinnemäki suuntaisi Vihreiden ehdottamat 2,6 miljardin euron raideinvestoinnit etenkin nykyisten yhteyksien parantamiseen.

– Joukkoliikenteen käyttöön houkuttelisi myös se, jos se olisi luotettavampaa ja yhteyksiä olisi enemmän, Sinnemäki perusteli.

Raideliikenteen ohella Kuopion puheenjohtajavaalipaneelissa käsiteltiin myös tietoyhteiskuntateemoja sekä kuntakysymyksiä. Illan innokkain keskustelu käytiin ravintola Sampon täpötäydessä kabinetissa kuitenkin siitä, miten Vihreiden puolueena tulisi uudistua.

– Meidän pitää olla oikeasti ja rohkeasti vihreitä, eikä taipua vain harmaasti hallinnoimaan hallituksessa, Niinistö linjasi ja muistutti, että työtä ympäristön hyväksi tehdään myös esimerkiksi talouspolitiikan kautta.

Flöjt taas veisi liikkeen takaisin juurilleen ja korostaisi ympäristökysymyksiä.

– Pallo takaisin politiikkaan, nimittäin maapallo. Ja tunnukseen myös, hän vaati.

Alanko-Kahiluoto puolestaan muistutti sosiaalipolitiikan tärkeydestä.

– Melkein kaikki puolueet ovat unohtaneet yhteiskunnan vähäosaiset. Sosiaalipoliittisten kysymysten tulisi kulkea yhtä matkaa ympäristökysymysten kanssa, hän sanoi.

Sinnemäki etsisi ratkaisuja puolueen tulevaan menestykseen paremmista korvista.

– Meillä on paljon tietoa siitä, miten asiat pitäisi tehdä. Nyt meidän pitää vielä oppia kuuntelemaan, hän summasi.

Seuraava puheenjohtajapaneeli järjestetään sunnuntaina 15.5. Oulussa, mistä ehdokkaat jatkavat vielä Turkuun, Tampereelle ja Helsinkiin. Kiertue liittyy jäsenäänestykseen, jossa vihreät pääsevät valitsemaan puolueen puheenjohtajan. Lisätietoa jäsenäänestyksestä löydät täältä.

TÄTÄKIN KYSYTTIIN

Mikä on paheesi?

Outi Alanko-Kahiluoto: ”Olen työnarkomaani.”

Mika Flöjt: ”Pidän hyvästä ruuasta, erityisesti leipäjuustosta.”

Ville Niinistö: ”Lennän Suomen ja Ruotsin väliä aika usein. Ja kun on kolme kotia, meillä on välillä aika sotkuista.”

Anni Sinnemäki: ”Kaikki lailliset.”