Vihreät kokoontuivat lauantaina 26.4. puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokoukseen arvioimaan hallituspolitiikan tilannetta kuluneiden dramaattisten viikkojen jälkeen.

Totesimme yhteisesti, että heikoimmassa asemassa olevien ja ympäristön puolustaminen ovat entistä enemmän Vihreiden harteilla vasemmistoliiton lähdettyä oppositioon. On surullista, että he päättivät väistyä, sillä olimme saaneet aikaan paljon yhdessä esimerkiksi tuloerojen kaventamiseksi ja veroparatiisien purkamiseksi. Suomi ja maailma eivät jää heidän ratkaisustaan voitolle.

Puolueen pj Ville Niinistö linjasi jäljellä olevan hallituskauden tärkeimmäksi tehtäväksi Suomen talouden uudistamisen vähäpäästöiseksi ja kestäväksi. Sitä varten Suomen tulee lain voimalla irtautua kivihiilestä vuoteen 2025 mennessä.

Keskustelimme pitkään hallituksen maaliskuisesta kehysriihestä, jonka päätöksiä on Ville Niinistö valottanut blogissaan. Riihessä tehtiin useita kipeitä leikkauksia, myös lapsilisiin ja kehitysyhteistyörahoihin sekä YTHS:n vuokratukeen, joita pidämme raskaina. Mutta toisaalta lukuisia pitkäaikaisia vihreitä tavoitteita saatiin läpi - sellaisiakin joita emme uskoneet tällä hallituskaudella näkevämme.

Istuva hallitus on yhtenä harvoista Euroopassa onnistunut sopeuttamaan taloutta kasvattamatta tuloeroja. Eduskuntaryhmän pj Outi Alanko-Kahiluoto nosti esiin saavutukset, joita kukaan muu ei puolestamme korosta:

Pitkään ajamamme toimeentulotuen siirtäminen Kelaan toteutui. Olemme saaneet läpi suurimman osan ajamistamme askelista kohti perustuloa eli työn ja sosiaaliturvan yhteensovittamisen keinoista. Ympäristölle haitallisia tukia karsitaan reippaalla kädellä. Ja historiallinen terveydenhuollon uudistus toteutuu, vieläpä vihreiden neljä vuotta sitten esittämien linjausten mukaisesti!

Arvioimme myös kesällä edessä olevaa pääministerivaihdosta ja sen jälkeen käytäviä minihallitusneuvotteluja uuden pääministerin hallituksen suunnasta. Emme anna niissä senttiäkään periksi vihreistä saavutuksista, jotka saimme neuvoteltua hallitusohjelmaan kolme vuotta sitten Säätytalolla. Vihreät on reilujen uudistusten puolue. Haluamme, että Suomi nousee taantumasta maana, jolla on tarjota tasa-arvoista ja kestävää hyvinvointia. Näiden tavoitteiden puolesta jatkamme kamppailua toistaiseksi hallituksessa!