Valtuustoaloite 7.9.2010 / Katja Andrejev ja Marja Silvennoinen, Hamina

Esitämme, että Haminan kouluissa ja muissa laitosruokailun piirissä toimivissa paikoissa ryhdytään panostamaan lähi- ja luomuruoan käyttöön.

Hankintalainsäädännön mukaan julkisissa hankinnoissa ei saa korostaa alueen taloutta tai työllisyyttä. Sen sijaan toimitusketjun lyhyyden saa ottaa huomioon, koska sillä on vaikutusta sekä ympäristöön että hankintojen laatuun.

Päätöksellä emme ainoastaan nostaisi laitosruokamme laatua, vaan samalla seuraisimme kehitystä, jota jo monet kaupungit edellämme viitoittavat. Helsingin tavoitteena on, että päiväkotiruuasta puolet on luomua 2015 ja myös kouluissa lisätään luomun osuutta vähitellen. Mikkelissä kaupungin koko ruokatuotanto toteutetaan luonnonmukaisesti tänä vuonna.

Pyydämme serviisiä selvittämään mahdollisuudet luomu- ja lähiruoan lisäämiseen, sekä ensiapuna vähentämään lisäaineiden käytön minimiin, aloittaen natriumglutamaatista (E612). Useat kaupungit ovat jo samat selvitykset ja laskelmat tehneet, joita varmasti voi käyttää hyväksi tässä työssä säästääkseen resursseissa.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!