Olen päätynyt kannattamaan Outi Alanko-Kahiluotoa Vihreiden uudeksi puheenjohtajaksi. Puntaroin pitkään Outin ohella myös Niinistön Villeä, eikä valinta kahden näin vahvan ja pätevän ehdokkaan välillä ollut helppo. Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että Outi on se puheenjohtaja, jota Vihreät juuri nyt tarvitsee.

Vihreiden vaalitappiossa oli kyse pitkälti yhteyden hukkaamisesta tuntuvaan osaan puolueen peruskannattajakunnasta. Tämä näkyi etenkin vuotona vasemmalle.

Outi on puheenjohtajaehdokkaista se, joka pystyy rakentamaan tuon yhteyden uudelleen entistä vahvempana. Entisenä pätkätyöläisenä hän tuntee omakohtaisesti ne elinolot, jotka ovat lukuisten vihreiden äänestäjien arkipäivää. Kansalaisaktivistitaustansa ansiosta hän myös ymmärtää konkreettisesti sitä maailmanparannusmielenlaatua, joka luonnehtii monia vihreiden kannattajista. Outi on vihreän äänestäjäkunnan näköinen puheenjohtaja.

Vihreistä sanotaan usein, että olemme sekä puolue että kansalaisjärjestö. Nykyisellään se kuitenkin näkyy valitettavan harvassa paikkaa. Outilla on kokemusta mielenosoitusten järjestämisestä ja kansalaistoiminnan organisoimisesta. Hän, jos kuka, pystyy elvyttämään tätä puolta vihreästä liikkeestä.

Outi on myös puheenjohtajakandidaateista se, joka pystyy oikeasti johtamaan joukkoamme. Hänen esiintymisessään on välittömyyttä ja vahvaa tunnelatausta, jota ei muissa näy. Outi on puheenjohtaja, joka kykenee saamaan meidät innostumaan asiastamme ja sen eteen kamppailemisesta.

Ennen kaikkea Outi on ainoa todellinen ja uskottava vaihtoehto puolueen nykylinjalle. Sekä Anni että Ville ovat kumpikin olleet omista asemistaan linjaamassa puolueen ratkaisuja tällä pettymysten hallituskaudella. Outin puheenjohtajuuden myötä voimme kääntää uuden sivun ja jättää taaksemme porvariyhteistyön painolastin.

Edessämme on nyt neljä vuotta joko hyvin ristivetoisessa hallituksessa tai vahvan arvokonservatiivisessa oppositiossa. Kumpaan sitten päädymmekin, tarvitsemme puheenjohtajan, joka jaksaa lannistumatta tehdä selväksi, mihin Vihreitä tarvitaan ja jolla on selkärankaa pitää kiinni linjoistamme tilanteessa kuin tilanteessa. Tarvitsemme Outin.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!