< Takaisin Vihreiden Bali-teemasivulle

K: Mikä on Bali?
V: Bali on pinta-alaltaan hieman Uudenmaan maakuntaa pienempi saari Indonesiassa. Saarelle on ahtautunut noin kolme miljoonaa asukasta. Saaren pääkaupunki on nimeltään Denpasar. Saarta pidetään hindulaisen kulttuurin merkittävimpänä Intian ulkopuolisena keskuksena. Asukkaat saavat elantonsa matkailusta, mutta myös maanviljelystä ja kalastusta harjoitetaan.

K: Miten Bali liittyy ilmastoon?
V: Balin luonto on henkeäsalpaavan upeaa, ainutlaatuista. Samaan aikaan Indonesia on yksi valtioista, jonka luonto ja asukkaat tulevat kokemaan ilmastonmuutoksen vaikutukset kaikkein ankarimmin. Ehkä juuri tästä ristiriidasta johtuen YK:n ilmastokokous järjestetään 3.12. - 17.12. Balilla.

K: Mikä ilmastokokous?
V: YK:n kolmastoista ilmastonmuutoskonferenssi. Kyseessä on erittäin korkean tason kansainvälinen kokous, johon odotetaan satoja ministeritason neuvottelijoita.

K: Mitkä ovat kokouksen tavoitteet?
V: Balin kokouksen tärkein tavoite käynnistää prosessi, jonka lopputuloksena on uusi kansainvälinen ilmastosopimus.

K: Uusi sopimus? Eikö meillä ole jo Kioton sopimus?
V: Kioton sopimus päättyy vuoteen 2012. Sille on tehtävä jatkaja. Tässä työssä Balin kokous toimii merkittävänä suunnannäyttäjänä. On erittäin tärkeää, että uusi sopimus saadaan aikaan mahdollisimman pian - esimerkiksi Kööpenhaminassa vuonna 2009 - jotta Kioton sopimuksen päättymisen ja uuden sopimuksen alkamishetken välille ei tulisi taukoa. Tämä on Vihreiden, Suomen ja koko EU:n yhteinen tavoite.

K: Mitä uuteen sopimukseen pitäisi sisältyä?
V: Kaikkien teollisuusmaiden on vähennettävä päästöjään. Päästörajojen on oltava sitovia. Uusi sopimus on rakennettava niin tiukaksi ja pitäväksi, että ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen kahteen asteeseen on mahdollista.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!