1. Tarvitset sivuille palvelintilan ("webhotellin") ja www-osoitteen.

• Kumpikin hankitaan www-palveluja tarjoavalta firmalta ("palveluntarjoaja"); tilaus tapahtuu palveluntarjoajan sivuilta.
  • Vertailu palveluntarjoajan valinnan tueksi on saatavissa täältä.
  • Puoluetoimiston suositukset ehdokkaille:
    1. suositus osoitteeksi: www.etunimisukunimi.fi (muita hyviä: www.sukunimi.fi, www.etunimisukunimi.net, www.sukunimi.net)
    2. tekninen minimivaatimus: webhotellin pitää sisältää vähintään yksi MySQL-tietokanta (ks. taulukko)
    3. yksittäisen ehdokkaan tarpeisiin sopivan webhotellin hintaluokka on 20-50 euroa / vuosi (sisältäen www-osoitteen ja MySQL-tietokannan hinnan; ks. taulukon ”Hinta yhteensä”-rivi)

2. Tarvitset sivujen "moottoriksi" ja ylläpitotyökaluksi julkaisujärjestelmän.

• Julkaisujärjestelmä (kutsutaan myös sisällönhallintajärjestelmäksi, englanniksi "Content Management System", CMS) hoitaa sivujen tekniikan, itse voit keskittyä sisältöihin.
  • Puoluetoimisto suosittelee ehdokkaille julkaisujärjestelmää nimeltä Wordpress
    • Voit ladata ehdokkaita varten räätälöidyn Wordpressin asennuspaketin
    • Taustatietoa: Wordpress on erittäin suosittu, avoimeen lähdekoodiin perustuva ilmainen julkaisujärjestelmä, jolla on maailmanlaajuinen käyttäjäkunta. Tähän Wordpress-pakettiin on tehty puoluetoimistolla pieniä muutoksia Vihreiden ehdokkaiden tarpeita varten, mutta Wordpressin kotisivujen laajat käyttöohjeet pätevät silti käytännössä kaikilta osin.

3. Wordpressin mukana seuraa Vihreiden uuden ulkoasun mukainen ulkoasupohja nettisivuillesi.

• Tarvitset Wordpress-paketin lisäksi vain omasta nimestäsi rakennetun logon.
  • Lataa oma ehdokaslogosi. Muuta logotiedoston(nyt nimeltään sukunimi_etunimi.gif) nimeksi otsikko.gif ja korvaa sillä samanniminen tiedosto Wordpress-paketin hakemistosta wp-content/themes/vihreat/kuvat/

4. Asenna Wordpress webhotelliisi

5. Onneksi olkoon! Wordpress on nyt asennettuna ja sivusi ovat miltei valmiit käyttöönottoon. Vielä muutama toimenpide on jäljellä, jotta saat Vihreiden ulkoasupohjan kytkettyä päälle:

6. Oletko aikeissa perustaa blogin?

• Voit pitää blogia Wordpressin avulla omilla sivuillasi (ks. käyttöohjeiden linkit yllä)
  • Tarvittaessa voit myös hankkia hankkia ehdokasblogin www.vihreat.fi-sivustolta.