Sini Terävän tekemää pohjatyötä hyväksi käyttäen by Rosa Meriläinen

Vastahyökkäyksiä meitä vastaan esitettyihin syytöksiin:

• Vihreät ovat kokoomuksen puisto-osasto: "Ovatko hyökkääjän mielestä ilmastonmuutoksen kaltaiset ympäristöasiat vain piipertelyä puisto-osastolla? Vihreiden mielestä ne ovat maapallon kohtalonkysymyksiä"
  • Vihreät ovat demareiden syleilyssä: "Demarit tapaavat syleillä koko maailmaa vaalien alla. Viimeksi lupasivat parantaa palveluja ja olla tekemättä verohelpotuksia, mutta tekivät päinvastoin. Vihreät todella toivovat syleilyjä vaalien jälkeen, jotta voisimme yhdessä vähentää öljyriippuvuutta ja turvata hyvinvointiyhteiskunta."
  • Viheraktivistit rettelöivät ja polttavat pilveä: "Me emme toivo tällaista amerikkalaistyyppistä loanheittokampanjointia Suomen vaaleihin"
  • Vihreät haluavat sallia laiskottelun: "Vihreät haluavat, että työnteosta jää myös käteen rahaa. Perustulo kannustaa töihin, mutta samalla takaa perusturvallisuuden kaikille"

Kokoomus

Kokoomuksen kanssa meillä on kaupungeissa yhteisiä äänestäjiä, joille meidän täytyy osoittaa olevamme uskottavia talouspoliitikkoja.

• Niinistön jälkeisen Kokoomuksen talouspoliittinen uskottavuus on suuri kupla. He eivät ole, toisin kuin vihreät, kyenneet esittämään tasapainotettuja vaihtoehtobudjetteja. He vaativat samaan aikaan veronkevennyksiä, parempia etuuksia ja parempia palveluita. Nykyisen kokoomuksen oikea paikka on oppositiossa, sillä he eivät ole eduskunnassa kyenneet neuvottelemaan esimerkiksi sosiaali- ja terveyspolitiikasta, vaan esittäneet vain populistisia menolisäyksiä.

SDP

Demareiden suhteen saumamme on niissä turhautuneissa äänestäjissä, jotka haluaisivat tuloeroja tasaavaa politiikkaa, mutta kokevat tulleensa petetyiksi, kun mikään ei tunnu ikinä muuttuvan.

• Demarit ovat vähentäneet veroja rikkailta ja heikentäneet palveluita, vaikka lupasivat vaalien alla tehdä juuri toisin päin. Vihreät ovat esittivät palveluelvytystä ja esittävät solidaarisempaa veropolitiikkaa.
  • Demarit pettivät lupauksensa palveluista ja veroista, miksi he pitäisivät nyt lupauksensa öljyriippuvuudesta? Hallitus ei ole edistänyt uusiutuvaa energiaa, ekologista verouudistusta, eikä joukkoliikennettä, vaikka demareilla on ollut valtionvarainministerin ja liikenneministerin pestit.
  • Työllisyyden paraneminen on jopa SAK:nkin mukaan tapahtunut hyvän suhdanteen, ei hallituksen ansiosta.

Keskusta

Keskustan kanssa meillä on ollut yhteisiä äänestäjiä tilastollisesti vähän, mutta voinemme yrittää saalistaa keskustanaisten ääniä Helsingissä, Uudellamaalla ja Pohjois-Karjalassa sellaisilta naisäänestäjiltä, jotka voisivat tukea muutoin Tanja Saarelaa tai Anneli Jäätteenmäkeä. Siksi kannattaa iskeä naisten teemoilla.

• Keskusta on vanhoillinen puolue, joka on pettänyt ne lupaukset palveluiden parantamisesta, jotka Jäätteenmäen suulla ennen vaaleja annettiin.
  • Keskustan johdolla on lapsiperheitä köyhdytetty, viinan hintaa alennettu ja varallisuusvero poistettu.

Vasemmistoliitto

Vasemmistoliiton kanssa meillä on tilastollisesti vähän yhteisiä äänestäjiä, ja silloin lähinnä koulutetussa tasa-arvoa kannattavassa punavihreässä väessä. Parasta on vaieta heidät kuoliaaksi ja keskittyä kolmeen suurimpaan. Jos jotakin niin:

• Vasemmistoliitto on äijäpuolue. Eiköhän Siimeksen ero tuonut esiin puolueen todelliset kasvot.

RKP

RKP ei myöskään ole "päävihollisemme" ja pitää olla hyvin faktat Hassin ja Haaviston ympäristöministerikausilta hallussa ennen kuin kannattaa mennä syvälle konkretiaan RKP:n haastamisessa sillä sektorilla. (RKP:n haukkumisessa olen huono, sillä he ovat niin tylsiä)

• RKP on vastustanut pitkäjänteistä ja strategista ilmastopolitiikkaa, vaikka juuri sitä maapallo kipeimmin tarvitsisi. Hallituksen energia- ja ilmastostrategian aikajänne ulottui vain vuoteen 2015.