— Suvi Reijonen

Tarja Cronbergin puheenvuoro Vaalikampanjan avauksessa

Hyvät ystävät!

Muut puolueet ovat kuulemma availleet kuntavaalikampanjaansa useaan otteeseen. Lämpimästi tervetuloa tähän Vihreiden ensimmäiseen ja ainoaan kampanjan avaukseen.

Me olemme täällä ihmisten parissa, koska vaaleissa on kyse ihmisten tulevaisuudesta. On kyse kuntien terveydenhuollon, ikäihmisten hoidon, koulujen ja päiväkotien tulevaisuudesta. On kyse joukkoliikenteen tulevaisuudesta. On kyse siitä, että miltei kaikki ilmastonmuutosta aiheuttavat päästöt syntyvät kuntien alueilla. On kyse ilmastovaaleista.

Meidän kattoteemamme näissä vaaleissa on rohkeus. Meistä Vihreistä on outoa ajatella, että vaaleissa pitäisi äänestää kotia, elää toivossa tai vaipua unelmiin. Me haastamme ihmiset  miettimään itse, mitä on rohkeus ja miksi se on politiikassa tärkeää.

Maailmantalous horjahtelee ja ilmasto muuttuu. Rohkeutta on ajatella globaalisti ja toimia paikallisesti. Nyt tarvitaan rohkeita ratkaisuja parempien palvelujen puolesta. Nyt tarvitaan rohkeutta ymmärtää erilaisuutta ja elää ihmisten keskellä. Rohkeus on sitä, että uskaltaa tehdä asioita. Meidän kolme kärkiteemaamme ovat ilmastovastuu, investoinnit ihmiseen ja erilaisuuden ymmärtäminen. Niihin me osoitamme tekoja.

1. Ilmastonmuutos ratkaistaan kunnissa – siellä missä päästöt syntyvät. Me kaikki voimme vähentää päästöjä asumisen, liikkumisen, kulutuksen tai vaikka ruokavalion ratkaisujen avulla. Kaikissa kunnissa päästöjä on rohkeasti vähennettävä. Me vihreät puolustamme junia ja busseja. Me esitämme ruuhkamaksuja. Me haluamme vihertää kaupunkeja. Me haluamme uusiutuvan energian työpaikkoja maakuntiin.

2. Nyt tarvitaan rohkeutta investoida ihmisiin. Ruuan hinta nousee. Ikäihmisten ja koululaisten hyvä ja terveellinen ravinto on taattava. Tämä on arvovalinta, joka vihreiden mielestä on pakko tehdä. Nyt tarvitaan myös voimakasta panostusta ennaltaehkäisyyn. On viisaampaa pitää yllä terveyttä kuin vain hoitaa sairauksia.

Nyt tarvitaan myös hoitoon lisää tehokkuutta, koska tulevaisuudessa hoitavia käsiä on paljon vähemmän. Myös mielenterveyteen tarvitaan toimiva hoitotakuu: hoitosuunnitelma, joka turvaa tien hoitoihin. Kouluterveydenhuollon resursseja on vahvistettava ja kouluihin saatava pienemmät ryhmäkoot. Tarvitaan kaikkia näitä ennakoivia investointeja ihmisiin. Enemmän aikaa, vähemmän roinaa.

3. Nyt tarvitaan rohkeutta ymmärtää erilaisuutta ja puolustaa vähemmistöjä. Vihreässä kunnassa ketään ei syrjitä esimerkiksi sukupuolen tai iän takia. Vihreässä kunnassa samat mahdollisuudet ja oikeudet taataan niin eri vähemmistöille kuin valtaväestöllekin.

Me vihreät haluamme eläviä kaupunkeja, joissa meitä on monenlaisia, kaikki erilaisia. Me haluamme kirjastojen rauhaa . Me haluamme tiloja, joissa asiaton oleskelu on sallittu.

Taloustilanne maailmalla näyttää vakavalta. Haluan nyt herätellä niitä ihmisiä, joilla on sähkö- tai öljylämmitys: On energiaremontin aika!

Kannattaa käyttää kotitalousvähennys energiaremonttiin. Se työllistää. Se on investointi ilmastoon, sillä sähkö- ja öljylämmitys tuottavat suuren osan päästöistä. Se on investointi tulevaisuuteen, sillä energian hinta on menossa vain ylös.

Kunnat! Nyt kannattaa rohkeasti remontoida homekoulut, kun asuntorakentaminen vähenee ja hinnat putoavat. Nyt kannattaa muuttaa kuntien omaa energiantuotantoa uusiutuville. Nyt kannattaa tehdä vuokra-asuntoja.

Vihreät ehdokkaat ovat valmiita näihin kaikkialla. Meitä on enemmän kuin koskaan. Me olemme vahvempia kuin koskaan. Ja galluppien mukaan ihmiset ovat valmiita äänestämään meitä.

Tästä on hyvä lähteä voittamaan vaaleja!