Kaikki Vihreät euroehdokkaat vaativat EU-maihin ilmastolakia

Kaikki Vihreät euroehdokkaat vaativat EU-maihin ilmastolakia:

Riittävien päästövähennysten saavuttaminen edellyttää sitovia tavoitteita

Kaikki Vihreiden eurovaaliehdokkaat vaativat yhteisessä lausunnossaan, että EU:n on viipymättä säädettävä direktiivi, jolla EU:n jäsenmaat velvoitetaan säätämään nykyisiä ja tulevia hallituksia velvoittava ilmastolaki.

Myös lukuisten kansalaisjärjestöjen vaatima ilmastolaki velvoittaisi valtiot noin viiden prosentin vuotuisiin päästövähennyksiin.

Eurovaaliehdokkaiden yhteinen lausunto:

”Ilmastonmuutos on meidän aikamme merkittävin kysymys. Lähes kaikki muut poliittiset kysymykset ovat sidoksissa siihen, kykenemmekö pysäyttämään ilmaston lämpenemisen.

Viimeisimpien ilmastonmuutosta koskevien tutkimusten mukaan hiilidioksidipäästöjä on vähennettävä koko maailmassa suuruusluokkaa 80-90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Nyt tarvitaan nykyistä vahvempia ja sitovampia kansallisia velvoitteita. Siksi vaadimme, että EU toimii suunnannäyttäjänä ja ryhtyy viipymättä valmistelemaan direktiiviä, jolla jokainen EU:n jäsenmaa velvoitetaan säätämään ilmastolaki.

Vaatimamme ilmastolaki velvoittaa valtioita leikkaamaan joka vuosi hiilidioksidipäästöistään vähintään viisi prosenttia. Toteutuessaan ilmastolaki vähentäisi valtioiden hiilidioksidipäästöjä vuoden 1990 tasoon verrattuna vähintään 87 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Maat voisivat edelleen käydä päästökauppaa.

Viiden prosentin vuotuisiin päästövähennyksiin voidaan päästä koko Euroopassa useilla Vihreiden esittämillä keinoilla. Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi on muun muassa investoitava energiatehokkaaseen rakentamiseen, raideliikenteeseen ja uusiutuvien energiamuotojen kuten bioenergian, maalämmön, auringon ja tuulen hyödyntämiseen.

Päästövähennystavoite on erittäin vaativa. Tavoitteen saavuttaminen on kuitenkin välttämätöntä, jotta ilmastokriisi voidaan vielä ratkaista.

Euroopan Unionin on näytettävä suuntaa ilmastopolitiikassa, kannettava ilmastovastuunsa ja osoitettava, että olemme valmiita vähentämään päästöjämme radikaalisti osana globaaleja ilmastotalkoita. Siksi vaadimme EU:n ilmastositoumusten tiukentamista - nyt. Mikäli meidät valitaan Euroopan Parlamenttiin, lupaamme tehdä yhteistyössä Vihreän europarlamenttiryhmän kanssa kaikkemme, jotta velvoite vuosittaiseen 5 prosentin päästövähennykseen säädettäisiin mahdollisimman nopeasti. Lupaamme myös työskennellä sen eteen, että saataisiin aikaan mahdollisimman kattava ja tiukka globaali ilmastosopimus.”

Allekirjoittaneet

Touko Aalto, Jyväskylä