Alanko-Kahiluoto: Pätkätyöläisellekin oikeus viettää täyttä lomaa

Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto vaatii epätyypillistä työtä tekeville oikeutta täyteen vuosilomaan.

- Pätkätyötä tekevällä pitäisi olla samat lomaoikeudet kuin normaalityösuhteessa olevalla. Epätyypilliseen työhön liittyy liian usein epätyypillinen loma. Lomaa pidetään keskimääräistä vähemmän tai ei ollenkaan, huomauttaa Alanko-Kahiluoto.

- Lomaa tulisi kertyä 2,5 päivää heti työsuhteen alusta alkaen. Nykyinen malli, jossa lomaa kertyy ensimmäisen vuoden aikana vähemmän, on aikansa elänyt. Se perustuu ajatukselle pitkäkestoisesta työsuhteesta ja syrjii nykypäivän pätkätodellisuudessa eläviä: käytännössä pätkätyötä tekevä on aina ensimmäisen vuoden työntekijä. Täyteen lomaan vaadittava 18 kuukauden yhtäjaksoinen työsuhde on monen kohdalla utopiaa. Vuosilomalaki ei vastaa katkotyötä tekevän todellisuutta, kritisoi Alanko-Kahiluoto.

Vuoden 2005 vuosilomalailla on parannettu epätyypillisissä työsuhteissa olevien asemaa siten, että lyhyetkin työsuhteet kerryttävät oikeutta vuosilomaan. Lain vaikutukset ovat kuitenkin jääneet olemattomiksi, koska pätkien väliin putoavalla ei käytännössä ole mahdollisuutta tarttua lomaoikeuteensa.

- Pätkätyöläisen on jo taloudellisista syistä pakko tarttua uuteen työhön heti kun sellainen löytyy. Myös työstä ansaittu lomakorvaus - siis pitämättömän loman rahallinen korvaus - syö työttömyysturvaa työsuhdetta välittömästi seuraavalta ajalta. Pätkätyöntekijän kohdalla työn ja sosiaaliturvan yhteensovittaminen tökkii pahasti, toteaa Alanko-Kahiluoto.

Ammattiyhdistysliike on keskittynyt normaalityösuhteessa olevien etujen ajamiseen. Viime aikoina ammattiyhdistysjohtajat ovat todistelleet, miten ay-liike on aina pitänyt myös prekariaatin puolta. Viimeksi SAK:n Lauri Lyly listasi julkisuudessa (HS 26.6.) ay-liikkeen aikaansaannoksia tilapäistön hyväksi.

- Ay-liike on keskittynyt työsuhteen ehtojen parantamiseen, kun pätkätyöläisten arjen vaikeimmat ongelmat liittyvät katkotöiden väliin jääviin jaksoihin, toteaa Alanko-Kahiluoto.

Sosiaaliturvan kokonaisuudistusta valmisteleva SATA-komitea saa työnsä päätökseen tämän vuoden loppuun mennessä.

- AY-liikkeellä on komiteassa edustus, ja siltä vaaditaan nyt näyttöjä. Komiteasta on tultava esityksiä, joilla pätkätyöläisten sosiaaliturvan aukkoja poistetaan. Pelkällä retoriikalla ei prekariaatin asema parane, toteaa Alanko-Kahiluoto.