Puoluehallitus: Hedelmöityshoidoissa voittavat lapsen etu ja ihmisoikeudet

Vihreiden puoluehallitus kiittää vastuullisia puoluejohtajia. Vihreiden puoluehallitus uskoo, että ensi viikon perjantaina eduskunnassa äänestettävässä hedelmöityshoitolaissa voittavat ihmisoikeudet ja lapsen etu sekä yksinkertaisesti "järjen ääni". Hallituksen linja - hedelmöityshoitojen salliminen myös yksin eläville naisille ja naispareille - on ollut Vihreiden selkeä linja jo vuosikaudet. Hallituksen esityksen voitto olisi paitsi lapsen edun mukaista niin se toisi maailmaan myös lisää toivottuja lapsia.

Vihreät kiittävät naapuripuolueiden johtohenkilöitä vastuullisuudesta ja inhimillisistä linjauksista asian käsittelyssä. Erityisen kiitoksen Vihreiden puheenjohtajalta Tarja Cronbergilta saavat keskustan puheenjohtaja, pääministeri Matti Vanhanen, SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Eero Heinäluoma ja kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen, jotka ovat olleet hallituksen lakiesityksen kannalla. SDP:n puoluehallitus ja suurin osa eduskuntaryhmästä päätyivät myös hallituksen lakiesityksen kannalle torstaina.

- Uskon, että hallituksen lakiesitys toteutuu, kun nyt suurten puolueiden johdossa on löytynyt riittävää poliittista johtajuutta ja kannatusta hedelmöityshoitojen sallimisesta yksin eläville naisille ja naispareille - asia, joka on ollut arkea Suomessa jo kauan, mutta joka nyt vasta on saamassa lain voiman. Tässä on nyt mahdollisuus osoittaa, että myös Suomi kuuluu niihin maihin, joissa kansalaisia kohdellaan tasavertaisesti ja ihmisoikeudet otetaan huomioon päätöksenteossa, Cronberg muistuttaa.

Vihreät muistuttavat, että tutkimusten mukaan vanhempien sukupuoli ei vaikuta lapsen kokemaan vanhemmuuteen tai lapsen myöhempään seksuaaliseen suuntautumiseen. Hedelmöityshoitojen salliminen kaikille ei veisi keneltäkään mitään pois eikä vahingoittaisi ketään. Hedelmöityshoitoja ei myöskään olla myöntämässä kenelle tahansa sitä haluavalle, vaan lapsen etu ja tasapainoinen
kehitys on huomioitu hallituksen lakiesityksessä.