— Panu Laturi

Mikä oikeudenmukaisuuden taju, puheenjohtaja Katainen?

Helsingin Sanomat uutisoi eilen maahanmuuttoasenteiden jyrkentyneen Suomessa selvästi. Samaan aikaan rasismi on lisääntynyt ja radikalisoitunut. Esimerkiksi verkossa sekä tutkijoita että poliitikoita uhkaillaan ja varsinkin ministeri Thors on jatkuvien uhkailujen kohde.

Asenteiden kiristyminen näkyy myös politiikassa. Enää perussuomalaiset eivät ole ainoa puolue joka käy kamppailua maahanmuuttajia vastaan. Sama näkyy myös kolmen suurimman puolueen retoriikassa ja varsinkin siinä, että kaikissa puolueissa maahanmuuttokriitikoille on annettu enemmän vapauksia. Puolueiden johtohenkilöt eivät enää ole selkeästi humaanin maahanmuuttopolitiikan kannalla. Heidän julkiset kommenttinsa liittyvät ennen kaikkea maahanmuuton ongelmiin, ei niinkään siihen, miten maahanmuuttajat saisivat Suomessa inhimillisen kohtelun ja kuinka heidät saataisiin parhaalla mahdollisella tavalla kotoutettua tänne.

Esimerkkinä jyrkentyneestä retoriikasta käy Kokoomuksen puheenjohtaja Kataisen lausunto tämänpäiväisessä Hesarissa: "Suomalaiset eivät ole rasisteja. Suomeen saa tulla tekemään töitä, ja apua annetaan sitä tarvitseville. Nyt monien oikeudenmukaisuuden tajua on kuitenkin loukattu, ja se pitää hyväksyä". "Pitää tehdä kiristäviä toimenpiteitä, jotta väärinkäytökset voidaan karsia."

Kenen oikeudenmukaisuuden tajusta Katainen oikein puhuu? Mihin hän näillä oikeudenmukaisuuden tajun loukkauksilla viittaa? Loukkaako maahanmuuttajien nykyinen kohtelu todella suomalaisten oikeudentajua? Itse en ainakaan tällaista tunnetta tunnista. Maahanmuuttajien kuvaaminen väärinkäytöksiin syyllistyvänä ryhmänä, joille on syytä kohdistaa kiristäviä toimenpiteitä, on vaarallista puhetta Kataiselta. Tällaiset puheet vain lietsovat vihaa.

Suomalaisen yhteiskunnan ei yksinkertaisesti pidä suostua Kataisen esittämään ajattelumalliin. Nyt tarvitaan kaikkien puoluejohtajien selkeä irtiotto maahanmuuttokriitikoista. Se tarkoittaa, että ei myötäillä heidän asennemaailmaansa ja jatkuvasti korosteta ongelmia ja väärinkäytöksiä. Kaikista puolueista tarvitaan nyt maltillisia ja järkeviä puheenvuoroja.

Poliittista selkärankaa ja vastuunkantoa tarvittaisiin ennen kaikkea kolmen suuren puolueen puheenjohtajilta. Heillä pitäisi olla uskallusta puhua siitä, että Suomen velvollisuus on ottaa vastaan pakolaisia. Heidän pitäisi puhua siitä, että kaikkia maahanmuuttajia pitää kohdella inhimillisesti. Heidän pitäisi selkeästi irtisanoutua maahanmuuttokriitikoista. Heidän pitäisi uskaltaa olla koventamatta linjaansa vaikka kyselyt kertoisivatkin juuri heidän puolueensa kannattajien muuttuneen huomattavasti maahanmuuttovastaisemmiksi.

Tällä hetkellä näyttää, että Vihreät ja RKP ovat ainoat puolueet, jotka ajavat liberaaleja ja humaaneja arvoja Suomessa. Muiden puolueiden retoriikka on valitettavasti selkeästi koventunut, ja puolueet hyväksyvät sen, että niiden piirissä "virallisen linjan" lisäksi annetaan tilaa hyvinkin kovalle linjalle. Esimerkkeinä tästä voi mainita kokoomuksesta eurovaaliehdokas Pöntisen ja viimeksi Wille Rydmanin sekä demareista Kari Rajamäen.

Seuraavissa vaaleissa sekä äänestäjien että median on syytä olla tarkkana. Median pitää seurata millaisia ehdokkaita puolueet ottavat listoilleen. Varsinkin niiden äänestäjien, jotka arvostavat humaania ja avarakatseista politiikkaa ei tule äänestää sellaista puoluetta joka on ottanut yhdenkin niin sanotun maahanmuuttokriitikon listalleen. Vain näin voidaan painostaa puolueita siihen, että niiden ei kannata flirttailla maahanmuuttovihan kanssa tai ottaa listalleen tällaisia ehdokkaita.

Vihreät ei hyväksy vihapuheita emmekä ota ehdokkaiksi rasisteja tai minkään sortin maahanmuuttokriitikkoja. Haluamme sanoa tämän myös ääneen. Haastan muut puolueet tekemään saman.