Von Essen: Uudenmaan vaalipiiri jaettava kahtia

Vihreän puoluevaltuuskunnnan puheenjohtaja Kristian von Essen esittää Uudenmaan vaalipiirin kahtiajakamista.

- Jos Helsinki ja Vantaa eivät yhdisty – mikä ei tällä hetkellä näytä kovin todennäköiseltä – Uudenmaan vaalipiiri on jaettava kahtia. Nykyisellään vaalipiiri on liian suuri ja epäyhtenäinen, itsekin Uudellamaalla ehdolla oleva von Essen sanoo. Hän osallistui Vihreille markkinoille Karkkilassa sunnuntaina.

Von Essen pitää Lauri Tarastin vuonna 2006 esittämää mallia hyvänä. Siinä Espoo, Vantaa ja Kauniainen muodostaisivat oman vaalipiirinsä ja muu Uusimaa omansa. Helsinki pysyisi nykyisellään eli omana piirinään.

- Pääkaupunkiseudun kunnilla on paljon yhteistä, esimerkiksi seutuliikenne, jätehuolto ja kaavoitus. Mielestäni pääkaupunkiseudun oma edustus valtakunnallisella tasolla olisi luontevaa. Se kirkastaisi metropoliajattelua ja toisaalta jättäisi tilaa pääkaupunkiseudun ulkopuolisen Uudenmaan kehittämiselle, von Essen sanoo.

- Usein unohtuu, että Uudellamaallakin on harvaan asuttua maaseutua ja alueita jossa joukkoliikennettä tai kevyen liikenteen väyliä ei juuri ole. Esimerkiksi Karjalohjalla, Karkkilassa tai Lapinjärvellä asuvan on vaikea niellä Paavo Väyrysen väitteitä siitä, että Uudenmaan väylähankkeisiin panostetaan suhteettoman paljon. Totuus on juuri päinvastainen, von Essen toteaa.

- Toinen vaihtoehto Uudenmaan kahtiajakamiselle olisi itä-länsi-jako, jolloin rajan pitäisi kulkea Vantaan ja Espoon välissä. Näin molemmassa uudessa piirissä olisi selkeä ”pääkaupunki”. Pidän kuitenkin Tarastin mallia parempana, toteaa von Essen.

Von Essen huomauttaa, että nykyisessä ”jättipiirissä” kampanjoinnin kustannukset nousevat niin suuriksi, että se suosii julkisuudesta ennalta tunnettuja tai erityisen varakkaita ehdokkaita.

- Puolueet panostavat ehdokasasetteluun Uudellamaalla erittäin voimakkaasti: ministereitä ja puolueiden puheenjohtajia on ehdolla useita. Parhaassa tapauksessa tämä johtaa siihen, että Uudenmaan erityiskysymyksiin, kuten seudun raideliikenneratkaisuihin ja Sipoonkorveen kiinnitetään erityistä huomiota. Ilmiöllä on kuitenkin myös varjopuolensa: pelkään pahoin että näiden ykkösketjun ehdokkaiden vanavedessä valitaan suhteettoman paljon julkkisehdokkaita tai vain niitä, joilla on varaa suuriin mainoskampanjoihin.

Uudenmaan vaalipiiri on 35 eduskuntapaikallaan ylivoimaisesti suurin. Toiseksi suurimmalla Helsingin piirillä on 21 jaettavaa paikkaa, kaikilla muilla alle 20.