Euroopan parlamentti haluaa tiukentaa EU:n ilmastotavoitetta

Euroopan parlamentti hyväksyi tänään päätöslauselman EU:n toimintalinjasta Cancunin ilmastoneuvotteluissa. Parlamentti korostaa ilmastonmuutoksen hillinnän kiireellisyyttä ja haluaa EU:n ottavan neuvotteluissa nykyistä selvemmin johtavan roolin.

Satu Hassi on iloinen siitä, että parlamentti tuki EU:n päästövähennystavoitteen tiukentamista 20 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.

"EU:n päästötavoitteen tiukentaminen olisi tervetullut vauhditus kansainvälisille ilmastoneuvotteluille", toteaa Satu Hassi. "Toivon myös EU:n jäsenmaiden hallitusten ymmärtävän tämän", Hassi jatkaa.

"Kööpenhaminassa vuosi sitten annetut lupaukset eivät riitä estämään ilmastonmuutoksen pahenemista vaarallisen voimakkaaksi. Tarvitaan kirikierros ja olen iloinen, että parlamentti haluaa EU:n olevan siinä aloitteellinen", Hassi jatkaa.

"Parlamentti totesi päästötavoitteen tiukentamisen olevan EU:n oman edun mukaista", Hassi toteaa.

"30 prosentin päästövähennystavoite auttaa ohjaamaan Euroopan taloutta ja teollisuutta pois viime vuosisadan fossiilitekniikasta, puhtaisiin, älykkäisiin ja moderneihin ratkaisuihin. Tämä auttaa meitä pysymään kilpailukykyisinä puhtaan teknologian markkinoilla, joilla myös Kiina ja USA kirivät", Hassi muistuttaa.

"EU:n päästöt ovat jo alentuneet melkein 20 % vuoteen 1990 mennessä. Kaksi vuotta sitten hyväksytty 20 prosentin päästövähennystavoite tarkoittaa siis suurin piirtein vain entisen menon jatkamista. On aika päivittää päästötavoite ja sen avulla auttaa luomaan satojatuhansia uuden tekniikan työpaikkoja", Hassi selvittää.

"Parlamentti haluaa EU:n toimivan jämäkästi ja vetämään johdonmukaista ilmastonsuojelun linjaa. Tällä hetkellä EU:n linja on monessa kohtaa kateissa, kun jäsenmaat kiistelevät muun muassa metsien muodostamien hiilidioksidinielujen laskentatavoista", Hassi jatkaa.