Vihreiden tietoyhteiskuntaryhmä Wikileaksista: Suomen puolustettava tietovuotopalvelujen toimintamahdollisuuksia

Wikileaks-tietovuotosivuston paljastukset ovat viime kuukausina puhuttaneet niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. Vihreiden tietoyhteiskuntaryhmä on huolestunut yrityksistä painostaa Wikileaksia. Palvelun toimintaa on yritetty estää erilaisin hyökkäyksin ja Yhdysvaltojen painostuksen vuoksi useat rahalaitokset, kuten Visa ja MasterCard, ovat sulkeneet Wikileaksin tilit.

Vihreiden tietoyhteiskuntaryhmä vaatii, että Suomen ei tule osallistua Wikileaksiin kohdistuneisiin painostustoimiin. Samalla Suomen tulee EU:ssa puolustaa tietovuotosivustojen sananvapautta.

Tietoyhteiskuntaryhmä edellyttää, että vuotojen tarkoituksena pitää olla epäeettisen toiminnan tai suoranaisten rikosten paljastaminen. Vuodot eivät saa esimerkiksi vaarantaa epädemokraattisten maiden toisinajattelijoiden tai ihmisoikeusaktivistien turvallisuutta eivätkä ne saa rikkoa kansalaisten perusoikeutta yksityisyyteen.

- Edesmenneen europarlamentaarikko Matti Wuoren sanoin: "Tietovuodot ovat demokratian voiteluainetta". Salailevasta politiikan kulttuurista on aika siirtyä radikaaliin avoimuuteen, jossa päätöksenteko ja päätösten takana olevat perusteet ovat kaikille läpinäkyviä. Ylivoimaisesti suurin osa päätöksenteosta ja poliittisesta keskustelusta on paras tehdä avoimin kortein, jolloin myös tarve tietovuodoille vähenee, toteaa työryhmän puheenjohtaja Jyrki Kasvi.

- Wikileaksin kaltaisilla vuotopalveluilla on tärkeä osa radikaalisti avoimessa yhteiskunnassa. Ne auttavat paljastamaan korruptiota, ihmisoikeusrikkomuksia ja suoranaisia sotarikoksia. Räikein esimerkki on viime keväänä julkaistu video, jossa amerikkalaissotilaat ampuivat taisteluhelikopterista viattomia siviilejä. Virallisen raportin mukaan sotilaat vastasivat tuleen, mutta videolla ei näy yhtäkään asetta, ihmettelee Kasvi.

Muun muassa tietoyhteiskunnan avoimuutta käsitellään laajemmin Vihreiden helmikuussa julkaistavassa tietoyhteiskuntapoliittisessa ohjelmassa 'Radikaalisti avoin yhteiskunta'.

Lisätietoja: Vihreiden tietoyhteiskuntapoliittisen työryhmän pj. Jyrki Kasvi, GSM 050 511 3120