Haavisto taloustilanteesta: Kriisi on ratkaistava hallitusti

Talouden näkymät ovat heikentyneet viime keväänä käytyjen hallitusneuvottelujen jälkeen. Hallituksen vaikea tehtävä on nyt estää kriisin kärjistymistä Euroopassa ja suojata suomalaisia niiltä kielteisiltä vaikutuksilta, joita syvenevä talouskriisi voi tuoda tullessaan.

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pekka Haavisto peräänkuulutti ryhmäpuheessa työpaikkojen puolustamista ja yritysten yhteiskuntavastuuta. Jos irtisanominen on Suomessa edullisempaa kuin joissakin toisissa EU-maissa, voivat suomalaiset työntekijät olla huonommassa asemassa.

- Hallituksen on tehtävä kaikkensa yhdessä yritysten ja työmarkkinajärjestöjen kanssa irtisanomisaallon välttämiseksi, Haavisto sanoi.

Tulevassa budjetissa odotettavissa on vaikeita säästöjä. Vihreä eduskuntaryhmä etsisi näitä säästöjä tarkastelemalla rakenteita ja karsimalla tukiviidakkoa.

- Jyväskylän yliopistossa valmistuneen väitöskirjan mukaan jopa 70 prosenttia yrityksille maksettavista tuista menee hukkaan. Olemme rakentaneet julkisen ja yksityisen terveydenhuollon rinnakkaisjärjestelmän, joka ei aina toimi tehokkaasti eikä palvele potilaan etua. Tuemme omistusasumista ja annamme asumistukea, mutta asuntojen hintakehitys ja vuokrien taso on etenkin pääkaupunkiseudulla karannut kokonaan käsistä. Harmaa talous syö edelleen kasvavan määrän verotulojamme, Haavisto sanoi.

Euroopan taloustilanne on vakava, ja sitä ratkoessa tärkeintä on pitää mielessä tavoite, eli kriisin ratkaiseminen hallitusti. Vihreän eduskuntaryhmän mielestä on tärkeää, että Suomen toimet eivät syvennä kriisiä entisestään.

Vihreät kannattavat läpinäkyvyyden lisäämistä ja tiukempia pelisääntöjä EU:n tasolla. Rahoitusmarkkinaveron käyttöönotto, pankkien vakavaraisuusasteen nostaminen, kansallisten budjettien läpinäkyvyyden parantaminen, veroparatiisien purkaminen ja aggressiivisen verokilpailun estäminen ovat hyviä keinoja tällä tiellä.

- Tänä syksynä komissiolta odotetaankin ehdotuksia pankki- ja transaktioverosta. Näissä asioissa on siis tapahtunut kriisistä huolimatta hyvää kehitystä, Haavisto kiitteli.

Haavisto muistutti, että Kreikan joutuminen velkasaneeraukseen tai eroaminen euroalueesta eivät olisi suomalaisille veronmaksajille ilmaisia ratkaisuja. Syvenevän poliittisen kriisin seurauksia olisi vaikea ennustaa.

- On selvää, että euroalue voi jatkossa toimia yhdessä vain siten, että kaikki pelaavat samojen sääntöjen mukaan. Jos näin ei tapahdu, edessä on euroalueen hajoaminen tai jakaantuminen. Sveitsiläisen UBS-pankin selvityksen mukaan kustannukset tässäkin skenaariossa ovat sen verran suuret, että muistelisimme todennäköisesti haikeudella nykyisiä säästötalkoita, Haavisto sanoi.

Haaviston mielestä Suomi voi lisätä vientiään tietotekniikassa, innovaatioissa, vihreässä taloudessa, terveys- ja hoivasektorilla, sekä opetuksessa, koulutuksessa ja kulttuurissa. Kaikki nämä ovat kasvavia aljoja maailmalla.

- Pieni maa voi olla ketterä hyödyntämään omaa osaamistaan ja omia valttejaan. Suomi voi myös olla se maa, joka tuo vahvemmin esiin reiluja pelisääntöjä myös globaalissa taloudessa. Meidän etumme on, että ympäristönormit ja työntekijöiden oikeudet saadaan mahdollisimman korkealla tasolle myös kansainvälisessä taloudessa, Haavisto sanoi.

Ryhmäpuhe kokonaisuudessaan: http://www.vihreat.fi/node/7018