Vihreät nuoret ja opiskelijat: Pirate Bayn sulku tuo ennakkosensuurin Suomeen

Helsingin käräjäoikeus on keskiviikkona määrännyt Elisan sulkemaan Pirate Bayn suomalaisilta asiakkailtaan. Käräjäoikeuden päätös koskee ainoastaan Elisaa eikä näin sido muita operaattoreita asiassa. Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ViNO pitää päätöstä hälyttävänä.

- Avoin pääsy internetiin on tämän vuosituhannen ihmiselle yksi tärkeimpiä kansalaisoikeuksia. Tästä hyvä lähiajan esimerkki on Egypti, jossa internet ja tiedon jakaminen on mahdollistanut demokratian vaatimisen. Yksisilmäinen sensuuripäätös ei poista sitä tosiasiaa, että Googlellakin voi löytää lähes kaiken mitä keksii etsiä. Pitäisikö Google tästä syystä sulkea? kysyy ViNOn puheenjohtaja Inka Venetvaara.

Oikeuden päätös tarkoittaa toteutuessaan sitä, ettei Elisan asiakas välttämättä pääse Pirate Bay -sivustolle halutessaan. Asiantuntijat osaavat kuitenkin kiertää tällaisen suojauksen.

- Vaikka tekijänoikeuksia on suojeltava, avaa keskiviikkoinen päätös aivan uusia ovia sensuurille. Ennakkosensuuri ei kuulu avoimeen yhteiskuntaan. Paras keino taistella piratismia vastaan on pohtia sisällöntuottajien kanssa uusia ansaintalogiikoita ja jakelukanavia, ei rikkoa tietoyhteiskunnan perusperiaatteita, huomauttaa ViNOn puheenjohtaja Paloma Hannonen.

ViNO vaatii Suomen hallitusta ryhtymään välittömästi toimenpiteisiin, jotka jatkossa takaavat avoimen internetin jokaiselle suomalaiselle.

- Ei ole lainsäätäjien tehtävä arvioida oikeuden päätösten oikeellisuutta, mutta lainsäätäjän on kuitenkin ymmärrettävä minkälaisen tulkinnan nykyisestä laista voi tehdä ja estettävä nyt uhkaava ennakkosensuuri jatkossa, täsmentää ViNOn puheenjohtaja Hannonen.

Lisätietoja:

Inka Venetvaara 044 3399 663

Paloma Hannonen 050 593 1190

Järjestöllä on kaksi tasa-arvoista puheenjohtajaa.