Kiinnostus yhteiskunnallisia asioita kohtaan ja halu vaikuttaa ovat suurimmat syyt lähteä mukaan politiikkaan. Joskus myös tuttavat suosittelevat ehdokkaaksi liittymistä, ja pienen harkinnan jälkeen saattaa oma kiinnostus herätä.

Emilia Olkanen

emilia olkanen

Tampereen kaupunginvaltuutettu Emilia Olkanen lähti mukaan politiikkaan sattuman kautta. Tuttava oli kysellyt Olkasen kiinnostusta kuntavaaliehdokkaaksi lähtemisestä ja harkinnan jälkeen tuli tulokseen, ettei mukaan lähtemisessä häviä mitään, vaikka pääseminen metsän keskeltä kaupunginvaltuustoon olikin haastavaa. Käytännössä Olkasen toimenkuvaan kuuluu kokouksissa istuminen, vaikka työ on paljon muutakin. Pysyäkseen perillä yhteiskunnallisista asioista tulee mediaa ja etenkin lehdistöä seurata ahkerasti. Olkanen kokee, että päätöksenteossa on tärkeää korostaa Vihreää näkökulmaa.

Emilia Olkasen kotisivut

Heikki Vento

Savonlinnalainen Heikki Vento toimii kaupunginvaltuustossa, maakuntavaltuustossa ja perusturvalautakunnassa. Venton sanoja lainaten hän lähti mukaan politiikkaan ”epätoivosta ja halusta vaikuttaa”. Käytännössä Venton tehtäviin kuuluu kokouksissa käyminen, mutta myös niiden ulkopuolella vaikuttaminen. Vento kertoo vaikuttaneensa muun muassa siihen, että Savonlinnan kaupunki tarjoaa 25 kiintiöpakolaiselle kuntapaikan. Lisäksi Vento on myös onnistunut inhimillistämään kaupungin omia ohjeita toimeentulotuen myöntämiselle. Vaikuttaminen on Venton mukaan ennenkaikkea yhteistyötä yli puoluerajojen, ja monesti suuriinkiin päätöksiin pääsee jättämään omat vihreät jälkensä.

Marja Kupari

Jyväskyläläinen varavaltuutettu Marja Kupari on jo pidempään ollut kiinnostunut ympäristöstä ja luonnosta, ja hän on ollut aktiivisesti mukana luonnonsuojelussa. Kiinnostuksen kohteiden kautta lähti hän mukaan Vihreiden toimintaan. Kupari kertoi hänen työnsä varavaltuutettuna olevan lähinnä kokoustyöskentelyä. Käytännössä tähän siis kuuluu aineistoon perehtyminen ennen kokouksia ja osallistuminen päätösten tekoon. Myös erilaiset tapahtumat ja kampanjat, kuten presidentinvaalit, työllistävät. Kupari pitää hienona saavutuksena sitä, että ympäristöministeriön tuella saatiin toistaiseksi estettyä uusien hypermarkettien kaavoittaminen Eteläportin alueelle. Kaupunki on tosin käynnistämässä hanketta uudelleen.

Kokouksissa vietettyjen tuntien lisäksi valtuutettuna aikaa vie uutisten seuraaminen ja yhteiskunnallisissa asioissa hereillä pysyminen. Kaupunginvaltuuston ja lautakunnat kokoukset pidetään keskimäärin kerran kuussa; isoimmissa kaupungeissa voi olla useammin ja pienimmissä harvemmin. Ennen valtuuston kokouksia pidetään myös ryhmäkokoukset.

Marja Kuparin kotisivut

Kirjoittanut Jonna Vanhatalo