Vihreät: Perustulo kannustaisi työhön

Niinistö Ville, pieniVihreiden valtuuskunnassa Joensuussa toisena kokouspäivänä esiteltiin Vihreiden perustulomallia Vihreiden varapuheenjohtajan Ville Niinistön johdolla.

- Nykyinen sosiaaliturva käytännössä pakottaa ihmiset joutilaisuuteen. Perustulo alentaisi työn kannattavuuden kynnystä niin työnantajalle kuin työntekijälle. Se lisää myös mahdollisuuksia omaan yrittäjyyteen. Nykyjärjestelmä kannustinloukkuineen on passivoiva. Siksi on valitettavaa, että perustulo mielletään ilmaisen rahan saamiseksi, vaikka se oikeasti tarkoittaisi sosiaaliturvan uudistamista oikeudenmukaisemmaksi. Se antaa työelämästä syrjäytyneille uuden mahdollisuuden mielekkääseen työhön. Lisäksi se on panostus luovaan talouteen, koska perustulon luoma turva vahvistaa yrittäjyyttä, Ville Niinistö sanoi.

Perustulon eräs parhaimmista puolista olisi Niinistön mukaan se, että pienituloisten tulot kasvaisivat. Keski- ja suurituloisten talouteen perustulolla ei ole merkittäviä vaikutuksia, mutta heille se tuo uusia valinnanmahdollisuuksia esimerkiksi työajan lyhentämiseksi.

- Perustulomallissa tuloverotusta uusittaisiin niin, että kaikista työtuloista maksettaisiin 40 prosenttia veroa 5 000 euron kuukausituloihin asti. Sen ylittävissä tuloissa säilyy nykyinen korkeampi verotus. Koska kaikki saavat kuitenkin perustulon, on verotus tosiasiassa edelleen progressiivista. Alle 1 000 euron tuloilla verotus on negatiivista, eli perustulon jälkeen työstä jää käteen enemmän kuin työstä saa palkkaa. Keski- ja suurituloisilla todellinen veroprosentti perustulon jälkeen säilyy nykyisellä tasolla, kuvaili Niinistö.

Valtuuskunnassa perustuloesityksen kommenttipuheenvuoron pitänyt Vihreiden kansanedustaja, ”perustulon isä” Osmo Soininvaara totesi, että perustulolle löytyy kannatusta:

- Euroopassa perustulon kannattajia löytyy vihreiden ohella moderneista oikeistolaisista ja demarien vasemmalta puolelta, mutta ei juuri lainkaan demareista. Erityisesti ihmettelen sitä, että demarit ja jotkut vasemmistoliittolaisetkin pelkäävät ns. roskatyön lisääntymistä jos perustulo otettaisiin käyttöön. Tarvitsemme kipeästi työpaikkoja, joissa pärjää vähälläkin koulutuksella. Se on työelämästä syrjäytymistä parempi vaihtoehto.

Vihreiden perustulomallista päätetään lopullisesti ensi vuonna helmikuun alussa Helsingissä pidettävässä seuraavassa valtuuskunnan kokouksessa. Vihreiden perustuloryhmää vetää Ville Niinistö. Myös Osmo Soininvaara on osallistunut mallin kehittämiseen.

Vihreiden esitys perustulomalliksi: