Vihreät selvittää kahden puheenjohtajan mallia

Vihreiden puoluekokous hyväksyi sunnuntaina Espoon Dipolissa aloitteen, joka vie jatkovalmisteluun kahden puheenjohtajan mallin.

Käytännössä puolue alkaa seuraavaksi selvittää kahden puheenjohtajan mallin vaikutuksia ja erilaisia vaihtoehtoja. Tämä selvitys tuodaan seuraavaan, vuoden päästä järjestettävään puoluekokoukseen, joka päättää, siirrytäänkö kahden puheenjohtajan malliin vai ei.

- Kahden puheenjohtajan malli on tavallinen eurooppalaisilla vihreillä puolueilla. Myös Suomen Vihreissä siitä on keskusteltu intensiivisesti lähes vuosikymmenen verran. On hyvä, että vihdoin istumme alas ja katsomme kunnolla, mikä voisi olla Suomessa Vihreiden tapa toteuttaa tämä. Kun konkreettinen ehdotus on pöydällä, saadaan selvyys, halutaanko tähän suuntaan mennä, toteaa Vihreiden tuore puoluesihteeri Lasse Miettinen.

Seuraavan puoluekokouksen pitää kannattaa kahden puheenjohtajan mallia 3/4 enemmistöllä, jotta se tulisi hyväksytyksi. Puoluekokous myös päättää, koska malli tulee voimaan, jos se hyväksytään. Periaatteessa on mahdollista, että Vihreille valittaisiin kaksi puheenjohtajaa jo vuonna 2015.

Kahden puheenjohtajan malli on käytössä esimerkiksi Ruotsin, Saksan ja Belgian Vihreillä sekä Euroopan vihreässä puolueessa. Suomessa Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitolla on kaksi puheenjohtajaa.

Aloitetta perusteltiin muun muassa puoluepolitiikan kulttuurin uudistamisella, työn jakamisella, tasa-arvolla sekä puolueen moniäänisyydellä.