Niinistö: Suomi tarvitsee tulevaisuuteen katsovan teollisuusstrategian

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö ehdotti puoluevaltuuskunnan kokouksessa Porvoossa, että Suomelle laaditaan uusi, eteenpäin katsova teollisuusstrategia. Sitä tarvitaan, jotta suomalainen teollisuus pystyy uudistumaan muun maailman mukana ja paitsi säilyttämään vanhoja, myös luomaan uusia teollisuustyöpaikkoja.

- Pelkkä vanhan puolustaminen ei riitä, vaan Vihreät haluaa luoda uutta teollisuutta. Cleantech-ala työllistää tällä hetkellä 50 000 ihmistä. Uskon, että vuosikymmenen loppuun mennessä cleantech voi työllistää jo 100 000 ihmistä - saman verran kuin sähkö- ja elektroniikkateollisuus työllistää nyt. Otetaan se uuden teollisuusstrategian tavoitteeksi: 50 000 uutta työpaikkaa puhtaan teknologian aloille, Niinistö sanoi puheessaan.

Ville Niinistö vieraili äskettäin Kiinassa pääministerin yritysvaltuuskunnan kanssa markkinoimassa suomalaista osaamista. Parhaillaan meneillään on uusi Kiina-ilmiö: suomalaisten cleantech-yritysten suurin markkina sijaitsee Kiinassa - kehitys on siis täysin päinvastainen kuin vanha Kiina-ilmiömme.

Kiina panostaa vuoteen 2020 mennessä 375 miljardia dollaria vähäpäästöisten ratkaisujen käyttöönottoon ja päästöjen vähentämiseen. Kiina on jo nyt suomalaiselle cleantechille ykkösvientimarkkina.

- Tekesin Beautiful Beijing -hanke Pekingin ilmanlaadun parantamiseksi avaa satojen miljoonien eurojen vientinäkymät, ja vierailullamme Kiinan ympäristöministeri oli kiinnostunut laajentamaan yhteistyötä muualle Kiinaan. Puhtaaseen teknologiaan kannattaa panostaa, jotta pääsemme ratkomaan Kiinan ympäristöongelmia ja lisäämään vientiä ja teollisuuden työpaikkoja. Wärtsilöiden ja kemiroiden rinnalle nousee uusia kasvuyrityksiä, Niinistö korosti.

IPCC:n perjantaina julkistama raportti kertoo, että maailman päästöjä pitäisi leikata jopa 90 prosenttia vuosisadan puoliväliin mennessä. Tämän mittaluokan päästövähennykset tarkoittavat valtavia markkinoita niille, joilla on osaamista ja teknologiaa päästöjen vähentämiseen.

- Suomi on onnistunut uudistumaan aikaisemminkin: maanviljelysmaasta on noustu vahvaksi teollisuusmaaksi ja edelleen ITC-osaajaksi. Meillä on osaamista, teollista tuotantoa ja luonnonvaroja. Olemme perinteinen vientimaa ja näkökulmamme asioihin on hyvin ratkaisukeskeinen. Eväät ovat siis hyvät, Niinistö sanoi.