Heidi Hautala ehdolle Euroopan parlamenttiin

Heidi Hautala asettuu ehdolle kevään eurovaaleissa. Hautala, 58, ilmoitti samalla olevansa käytettävissä ehdokkaaksi Euroopan komissioon, mikäli Suomi ehdottaa tehtävään kahta ehdokasta, miestä ja naista.

– Olen ollut europarlamentista kotimaan politiikassa ”lainassa”. Nyt haluan palata: EU ei ole suosionsa kukkuloilla, ja juuri siksi on tehtävä hartiavoimin työtä kansalaisten luottamuksen palauttamiseksi. Siihen tarvitaan Vihreitä. Vihreät ovat johdonmukaisesti puolustaneet ja rakentaneet avoimempaa, ekologisesti ja sosiaalisesti vastuullista Eurooppaa, Hautala sanoi Vihreiden tiedotustilaisuudessa torstaina.

Hautala on toiminut europarlamentaarikkona aiemmin vuosina 1995–2003 ja 2009–2011. Hän on toiminut parlamentissa suomalaisittain hyvin näkyvillä paikoilla, kuten tasa-arvo- ja ihmisoikeusvaliokuntien puheenjohtajana sekä Vihreät/EVA-parlamenttiryhmän puheenjohtajana.

– Vihreät ovat parlamentissa erittäin yhtenäinen ja siksi kokoaan suurempi ryhmä. Silloin äänestäjän kuluttajansuoja on taattu, Hautala sanoo.

Vaalikampanjassaan Hautala haluaa haastaa EU-kriitikot kertomaan, mitkä heidän vaihtoehtonsa olisivat.

– Olisiko Suomi ja maailma todella parempi paikka, jos EU olisi heikompi? Olisiko todella helpompi puolustaa kuluttajia, suomalaisten oikeutta puhtaaseen ruokaan, Suomen teollisuuden ja elinkeinojen uusiutumista? Ei varmasti olisi. Kannattaa katsoa Ukrainaan, jossa EU:n vetovoima on suurta, koska se edustaa oikeusvaltiota, demokratiaa ja ihmisoikeuksia, Hautala sanoi.

Hautala muistuttaa, etteivät Suomi ja Eurooppa nouse taantumasta rajoja sulkemalla ja ennakkoluuloja lietsomalla. Tärkeä teema Hautalalle on myös ihmisten yksityisyyden suojan puolustaminen kyynisiä tiedustelupalveluita vastaan.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö iloitsee Hautalan aikeesta hakea suomalaisilta mandaattia palata Euroopan parlamenttiin. Niinistön mielestä on tärkeää, että Suomesta on ehdokkaana ihmisiä, jotka kykenevät ratkomaan Euroopan haasteita positiivisella tavalla.

– Heidi on Vihreiden kantavia voimia, ja hänen työtään EU-parlamentissa on arvostettu kansainvälisesti yli puoluerajojen. Heidin työ esimerkiksi avoimuuden ja ihmisoikeuksien puolesta Euroopan unionissa on poikkeuksellisen merkittävää. Suomesta ei ole tullut muita meppejä, jotka olisivat nousseet useamman valiokunnan ja oman parlamenttiryhmänsä puheenjohtajiksi. Olen iloinen, että Heidi haluaa jatkaa tätä työtä. Tullessaan valituksi hänellä olisi tälläkin kertaa tarjolla tärkeitä tehtäviä. Se on Suomen ja kestävän kehityksen etu, Niinistö sanoi.

– Heidi on upea täydennys Vihreiden kovatasoiselle eurovaalilistalle, jolla on nyt jo seitsemän entistä tai nykyistä parlamentaarikkoa. Tavoitteenamme on positiivinen, toivoa huokuva kampanja, jossa tartutaan Euroopan yhteisten ongelmien ratkaisemiseen; niin työpaikkojen luomiseen kuin ilmaston pelastamiseenkin. Tällä listalla kelpaa tavoitella vähintään yhtä hyvää vaalitulosta kuin viimeksi; kahta vihreää europarlamentaarikkoa, innostunut Niinistö sanoi.

Vihreiden puoluehallitus vahvistaa Hautalan ehdokkuuden perjantaina.