Alanko-Kahiluoto valtuuskuntapuheessa: EU:n laitettava verokikkailu kuriin

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto haluaa, että EU ottaa veroparatiisien ja monikansallisten yritysten verokikkailun kitkemisen kärkihankkeekseen.

- EU:n jäsenmaat menettävät erään arvion mukaan noin biljoona - siis 1000 miljardia - euroa vuosittain veronkierron vuoksi. Se on seitsemän kertaa koko EU:n budjetin verran ja hankaloittaa merkittävästi julkisten palveluiden rahoittamista, Alanko-Kahiluoto sanoi puheessaan Vihreiden puoluevaltuuskunnalle Porissa.

- Nythän monet kansainväliset suuryritykset pystyvät välttymään veronmaksusta monesti lähes kokonaan. Samalla pienten, vain yhdessä maassa toimivien yritysten taakka vain kasvaa.

Yrityksiä pitäisi vaatia ja vaatia julkaisemaan tilinpäätöstietonsa maakohtaisesti. Nykyisin yhtiöiden rahavirtojen eri reittejä on hyvin vaikea seurata.

- Suomalaisten valtionyhtiöiden pitää näyttää tässä esimerkkiä ja alkaa julkistaa maakohtaisia taloustietojaan mahdollisimman nopeasti. Pekka Haavisto onkin edistänyt asiaa hyvin. Maakohtaisten tilinpäätöstietojen julkistamisesta pitää kuitenkin tehdä EU-direktiivi, jotta läpinäkyvyys lisääntyy radikaalisti koko unionin tasolla.

Rahoitusmarkkinoiden säätelyssä tarpeellinen lisäaskel olisi rahoitusmarkkinavero, jota on tarkoitus periä osake- ja arvopaperikaupassa tehdyistä transaktioista. Se vähentäisi keinottelua ja pakottaisi finanssialan osallistumaan kriisin kustannusten maksamiseen.

- Kokoomus torppasi transaktioveron Suomen osalta hallituksessa vuonna 2012. Suomen vetäytymisen takia se etenee nyt EU:n sisällä pienemmällä joukolla. Suomella on kuitenkin edelleen mahdollisuus ottaa vero käyttöön myöhemmin, Alanko-Kahiluoto sanoi.

Hän muistutti, että tulevaisuudessa taloudellinen menestys pohjaa entistä enemmän taitavaan, hyvin koulutettuun työvoimaan. Euroopan kilpailukyky turvataan paremmilla ja fiksummilla korkean osaamisen tuotteilla, ei keskinäisellä kaikkia taannuttavalla verokilpailulla. Korkean tuottavuuden strategia ei onnistu ilman kestävää veropohjaa, hyvinvointivaltiota ja kunnon koulutusta.

- Pohjoismaisen mallin pitää olla meidän vientituotteemme EU:hun. Suomen pitää ajaa aktiivisesti hyvinvointia koko Eurooppaan. Hyvinvoinnin rahoitus ei onnistu ilman verotuloja. Siksi on puututtava sekä veronkiertoon että epäterveeseen verokilpailuun. EU on oikea paikka taistella myös verokilpailua vastaan.

Lue puhe kokonaisuudessaan