Korjaa, pelasta, puolusta - Vihreät avasi eurovaalikampanjansa

Vihreät avasi eurovaalikampanjansa tänään Helsingissä. Eurovaaleissa Vihreät puolustavat vapautta ja oikeudenmukaisuutta, korjaavat työttömyyden ja talouden ongelmia sekä tekevät ratkaisuja maailman pelastamiseksi ilmastokriisiltä.

Vihreät tekee jo kolmatta kertaa eurovaalityötä osana Euroopan Vihreiden yhteistä kampanjaa. Yhtenäiset poliittiset teemat, yhteinen vaaliohjelma, kampanjan ulkoasu sekä tunnuslause “Uudista Eurooppa, valitse Vihreät” (“Change Europe, Vote Green”) yhdistävät vihreitä puolueita ympäri Eurooppaa.

- Vihreiden viestillä on kolme kärkeä. Ilmasto voidaan pelastaa. Talouskriisin raunioille voidaan rakentaa uutta, kestävää työtä ja reilua hyvinvointia. Ja vapautta, rauhaa ja tasa-arvoa pitää puolustaa tässä ajassa entistä vahvemmin. Näihin kaikkiin tarvitaan Eurooppaa, toteaa Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen.

- Meidän, jotka uskomme Eurooppaan, on kohdattava sitäkin rehellisemmin sen ongelmat. Viime vuodet ovat horjuttaneet EU:ta pahasti. Mutta vastauksemme ei ole lyödä hanskat tiskiin. Haluamme korjata, emme purkaa. Siksi vastauksemme on: uudistetaan Eurooppa, ei rikota sitä. Yhteistä Eurooppaa tarvitaan tänään vähintään yhtä paljon kuin kuusikymmentä vuotta sitten, kun yhteistyön perustukset luotiin, Miettinen jatkaa.

Euroopan laajuinen vaalikampanja korostaa myös Euroopan vihreiden puolueiden yhtenäisyyttä.

- Vihreät ovat olleet tällä parlamenttikaudella jälleen europarlamentin yhtenäisin ryhmä. Emme aja yhtä politiikkaa Brysselissä ja toista Suomessa. Kun äänestää vihreitä missä tahansa Euroopan maassa, tietää, mitä saa, Miettinen muistuttaa.

Päättyvällä parlamenttikaudella Vihreillä on ollut Euroopan parlamentissa kaksi edustajaa: ensin Heidi Hautala ja Satu Hassi, myöhemmin Satu Hassi sekä Tarja Cronberg.

- Ehdokaslistamme on näissä vaaleissa vahvempi kuin koskaan: kolme entistä ministeriä ja puolueen puheenjohtajaa, istuva meppi ja lukuisia istuvia ja entisiä kansanedustajia sekä kaksi puolueen varapuheenjohtajaa. Mukana on Suomen kovimman luokan osaajia eri aloilta, vihreitä tähtiä joka puolelta maata. Valittiinpa parlamenttiin ketkä tahansa, tämän kauden europarlamentaarikkojemme sitkeä työ paremman Euroopan rakentamiseksi jatkuu yhtä vakuuttavana vaalien jälkeen, toteaa Miettinen.

Vihreiden eurovaalitavoitteet >

Euroopan vihreiden puolueiden yhteinen vaalijulistus >

Vihreiden ehdokaskuvat, kampanjalogo ja vaalikampanjan visuaalinen ilme >

LISÄTIEDOT