Vihreät jatkavat yhdellä puheenjohtajalla

Vihreät kävivät aktiivisen keskustelun puoluekokouksessaan Jämsässä esityksestä siirtyä uuteen johtamismalliin, jossa puolueella olisi yhden sijasta kaksi puheenjohtajaa.

Kahden puheenjohtajan malli on käytössä osassa Euroopan vihreitä puolueita. Suomen Vihreät ovat keskustelleet asiasta mm. puoluekokouksissa vuosina 2005, 2007 ja 2011, mutta ilman konkreettista sääntömuutosesitystä. Vuonna 2013 puoluekokous päätti, että tähän puoluekokoukseen valmistellaan viimeistelty esitys äänestettäväksi.

Puoluekokous päätti olla ottamatta käyttöön Suomessa tuntematonta kahden puheenjohtajan mallia, vaan jatkaa vihreiden käytäntöä vallan ja vastuun jakamista useamman eri nimikkeellä toimivan johtohenkilön, kuten puolueen puheenjohtajan, kolmen varapuheenjohtajan ja puoluevaltuuskunnan puheenjohtajan, kesken. Sääntömuutoksen hyväksyminen olisi vaatinut kolmen neljäsosan enemmistön tullakseen hyväksytyksi. Äänestyksessä kahden puheenjohtajan malliin siirtymistä kannatti selvä vähemmistö, 124 puoluekokousedustajaa kaikista 317:sta läsnäolleesta.