Haavisto puoluekokouspuheessaan: Työntekijöille edustus yhtiöiden hallituksiin Ruotsin mallin mukaisesti

Vihreä kehitysyhteistyö- ja omistajaohjausministeri Pekka Haaviston mukaan yritysvastuuseen kuuluvat reilut pelisäännöt ja työntekijöiden mukaan ottaminen yhtiöiden kehittämiseen. Haavisto puhui Vihreiden puoluekokouksen poliittisessa keskustelussa Jämsässä.

- Olen keskustellut Suomen hallitusammattilaisten kanssa, jotka pitävät Ruotsin mallia työntekijöiden mukaan ottamisesta yhtiöiden hallituksiin kiinnostavana esimerkkinä, Haavisto kertoi.

Volvo näytti aikanaan mallia Ruotsissa. Suomalaisista yrityksistä muun muassa Metsolla on työntekijöiden edustus hallituksessa, mutta heillä ei ole äänivaltaa toisin kuin Ruotsissa.

- Suomessa voitaisiin mielestäni lisätä työntekijöiden edustusta yhtiöiden hallituksissa Ruotsin mallin mukaisesti, ja tätä kautta sekä sitouttaa työntekijöitä yritykseen että ottaa käyttöön henkilöstön voimavarat yrityksen kehittämisessä. Koulutetut ja osaavat työntekijät ovat kaikissa yrityksissä voimavara, jota voitaisiin käyttää myös yrityksen hallituksissa asiantuntijajäseninä, Haavisto sanoi.

Haavisto puhui myös vahvasti datakeskuksiin ja datayhteyksiin panostamisen puolesta. Datan määrä maailmassa kasvaa huimaa vauhtia. Esimerkiksi tämän vuoden aikana internetissä on liikkunut enemmän tietoa kuin koko sen olemassaolon aikana yhteensä. Kasvun odotetaan edelleen kiihtyvän. Suomesta voi Haaviston mukaan kehittyä internet-teollisuuden suurvalta.

- Suomi on kiinnostava kohde näille investoinneille. Fyysisesti olemme Euroopan ja Aasian välissä. Meillä on vakaa kallioperä, vakaat yhteiskunnalliset olosuhteet ja kylmä ilmasto hallien jäähdytykseen. Suomessa on perinteisesti ollut myös korkea tietosuojan taso, Haavisto sanoi.

- NSA-kohu on saanut ihmiset kaikkialla maailmassa kysymään: mihin kaikkeen internet-tietojamme voidaan käyttää, joutuvatko tietomme massaurkinnan kohteeksi? Suomesta voisi tulla tietoturvan Sveitsi. Nyt on aika sanoa jyrkkä ei massaurkintalainsäädännölle Suomessa. Pannaan isoveli valvontaan, Haavisto linjasi.

Lue koko puhe osoitteesta: