Onnistunut puoluekokous takana – Vihreä kirje 7/2015

Uusi puheenjohtajisto

Uusi puoluejohto valittu

Vihreiden puoluekokous valitsi puolueen uusiksi varapuheenjohtajiksi köyhyystutkija Maria Ohisalon Helsingistä sekä kansanedustajat Hanna Halmeenpään Oulun vaalipiiristä ja Touko Aallon Keski-Suomesta. Puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi valittiin Kirkon ulkomaanavun yhteyspäällikkö Inka Hopsu Uudeltamaalta. Puoluesihteeri Lasse Miettinen valittiin jatkokaudelle.

Puolueen puheenjohtajana jatkava Ville Niinistö kommentoi samalla päivän poliittista keskustelua. Hän korosti, että hallitus on vastuussa politiikkansa arvovalinnoista. Lauantain Helsingin Sanomissa Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini perusteli pienituloisiin kohdistuneita leikkauksia sillä, että tärkeintä oli pitää Vihreät ja RKP poissa hallituksesta.

- Olen surullinen, jos oman puolueen vallanhimo menee kansalaisten hyvinvoinnin edelle. Politiikassa on kyse arvovalinnoista ja suomalaisten hyvinvoinnin tulevaisuudesta, ei valtapelistä. Hallitus ja perussuomalainen puolue ovat vastuussa siitä politiikasta mitä he toteuttavat. He ovat halunneet toteuttaa ylisuuria leikkauksia ja kohdentaa niistä valtaosan pienituloisten aseman heikentämiseen ja koulutukseen. Heillä on yhä mahdollisuus perua tai korvata nämä leikkaukset, jotka murentavat hyvinvointivaltion turvaa eniten tukea tarvitseville ja lapsille, Niinistö sanoi.

Lue uuden johdon kommentit heti valinnan jälkeen →

Ville Niinistö, Vihreiden puheenjohtaja

Vihreät ei anna periksi Suomen hyvinvointivaltion unelmasta – haastamme kelloja taaksepäin kääntävän hallituksen

Puheenjohtaja Ville Niinistö avasi Vihreiden puoluekokouksen Oulussa haastamalla hallitusta ja korostamalla Vihreiden vaihtoehtoa.

- Hallitus sanoo, että kaikkien pitää kärsiä. Se antaa periksi hyvinvointivaltion unelmasta. Se kääntää kelloja historiaan haluamalla pidempiä työpäiviä niille, jotka jo ovat töissä, sekä leikkaa koulutuksen tasa-arvosta ja tulevaisuudesta. Vihreät ei anna periksi edellisten sukupolvien unelmasta siitä, että huominen voi olla parempi kaikille suomalaisille yhteisellä työllämme, Niinistö totesi.

lue Villen koko puhe

Puoluekokous 2015

Uusi puoluehallitus ja valtuuskunta valittu

Puoluekokouksessa tehtiin paljon loistavia henkilövalintoja.

Puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi puoluekokous valitsi espoolaisen Inka Hopsun. Hopsun kanssa valtuuskunnan työtä johtamaan varapuheenjohtajina valittiin Katja Andrejev Haminasta sekä Jarno Lappalainen Espoosta.

Koko uuden puoluevaltuuskunnan kokoonpanon löydät täältä

Puheenjohtaja Ville Niinistön sekä varapuheenjohtajien Maria Ohisalon, Hanna Halmeenpään ja Touko Aallon kanssa puoluehallitukseen valittiin:

Varsinainen jäsen/ varajäsen

Sami Halme (Helsinki) / Anssi Lepistö (Häme)

Saara Hyrkkö (Vino) / Laura Ala-Kokko (Vaasan piiri)

Hanna Kalanne (Uusimaa) / Kaarina Ranne (Satakunta)

Pauliina Lehtinen (Helsinki) / Jenni Pitko (Oulun piiri)

Teemu Meronen (valtakunnalliset) / Harri Hölttä (Savo-Karjala)

Paula Pohjanrinne (Naiset) / Sari Ylipulli (Lappi)

Laura Rantanen (Varsinais-Suomi) / Veli Liikanen (Kaakkois-Suomi)

Heikki Sairanen (Pirkanmaa) / Tommi Liinalampi (Keski-Suomi)

Tutustu uuteen puoluehallitukseen tarkemmin →

Johanna Karimäki

Hallitus vaarantaa tasa-arvon – vihreitä tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Johanna Karimäki nosti Vihreiden puoluekokouksen avauspuheessaan esiin leikkausten vaikutukset lapsiin, kehitysyhteistyöhön, ilmastoon ja tasa-arvoon.

Karimäki kritisoi hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan päästökauppatulot siirretään teollisuuden käyttöön.

- Kehitysyhteistyöleikkaus on kirjaustakin suurempi, sillä päästökauppatulot ohjataankin kehitysyhteistyöstä teollisuudelle kompensoimaan päästökaupan vaikutuksia. Kysyn vain, kuinka hallitus kehtaa siirtää rahat maailman köyhimmiltä ja nälkää näkeviltä tukemaan teollisuutta tavalla, joka entisestään sotkee päästökauppaa. Jo jaetut ilmaiset päästöoikeudet polkevat hiilidioksiditonnin hintaa, saati uusi kompensaatiojärjestelmä, Karimäki totesi.

Lue Johannan puhe kokonaisuudessaan

Heidi Hautala

Maailman köyhimmiltä viedään eniten – Suomea uhkaa sisäänpäin käpertyminen

Vihreiden europarlamentaarikko Heidi Hautala nosti Vihreiden puoluekokouksen avauspuheessaan esiin hallituksen kehitysyhteistyöleikkausten vaikutuksia, ajankohtaisen TTIP-vapaakauppasopimuksen sekä Venäjän mustan listan.

Hautalan mukaan 40 prosentin leikkaus kehitysyhteistyöstä tekee kipeää, mutta ei tunnu aiheuttavan juuri minkäänlaista häpeäntunnetta: edunsaajat ovat kaukana.

- "Keneltä viedään eniten?" on ollut viime viikkojen otsikkojen aihe. Eniten viedään tietysti maailman köyhimmiltä, Hautala totesi.

- Näin suuria leikkauksia ei voi tehdä näin nopealla aikataululla ilman katastrofaalisia vaikutuksia esimerkiksi Afrikassa heikoimpien hyväksi tehdylle työlle ja omille kansalaisjärjestöillemme, Hautala sanoi.

Lue Heidin koko puhe