Valtuustoaloite 10.3.2008 / Veikko Ervasti, Oulu

Maailma muuttuu nopeasti: muutamassa vuodessa vanhakantaiset suunnitteluperusteet ovat vanhentuneet. Hupeneva ja jatkuvasti kallistuva öljy ja erittäin nopeasti edennyt ilmastonmuutos vaativat todellisia toimenpiteitä kaikilta yhteiskunnan sektoreilta. Euroopasta ja muualtakin maailmasta löytyy rohkaisevia esimerkkejä edistysaskeleista, joissa on uskallettu lähteä liikkeelle ajoissa.

Esitämme, että Oulun kaupunkisuunnittelussa siirrytään todelliseen kestävään kehitykseen mukaiseen suunnitteluun, johon liittyy monia eri toimenpiteitä:

- kaupungin energia- ja ympäristöstrategia on nopeasti uudistettava kolmen perustekijän pohjalle: vaihtoehtoisten energialähteiden kehittäminen, energian säästäminen ja energian tehokkaampi tuotanto

- ilmastonsuojelusuunnitelma ja siihen liittyvä kasvihuonekaasujen leikkaus on myös saatava pian aikaan

- koko liikenneajattelu ja keskustan MALI-suunnitelma on uudistettava vastaamaan tulevia vaatimuksia; nyt on mahdollista säästyä monilta virheinvestoinnilta kuten kallioparkki; monet esimerkit osoittavat, että liikennekulutuskysyntää voidaan ohjata tarjonnan ja edullisten joukkoliikennetaksojen avulla

- jätehuollossa on löydettävä entistä enemmän keinoja vähentää jätteiden määrää

- Ouluun on saatava ekokaupunginosa (esim. Hiukkavaara), jossa kaiken rakentamisen edellytyksenä on kestävän kehityksen periaatteiden noudattaminen: passiivitalot, vaihtoehtoiset energialähteet (maa- ja ilmalämpö, pelletit, aurinkolämpö jne.), autottomuus sekä kansalaisten osallistuminen suunnitteluun; tällaisesta ekokaupunginosasta olisi saatavissa tietynlainen näyteikkunakaupunginosa Suomen olosuhteissa

Kaikki edellä mainittu edellyttää täysin uudenlaista kokonaisajattelua. Oulussa on aiemmin uskallettu (teknologiakylä) lähteä täysin uusille urille. Tämä ”projekti” voi myös parhaimmillaan tuottaa aivan uusia kaupallisia mahdollisuuksia.

Esitämme myös, että Oulun kaupunginhallitus ja tekninen lautakunta (ja mahdollisesti muutkin lautakunnat) valitsevat kotimaan ja ulkomaan vierailukohteensa perusteilla, jotka edesauttavat kestävän kehityksen mukaista suunnittelua.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!