Ehdolla varapuheenjohtajaksi

Hei Vihreät,

Haen Vihreiden varapuheenjohtajaksi. Olen 27-vuotias jyväskyläläinen vihreä poliitikko. Olen toista kautta ViNOn puheenjohtajana, Jyväskylän kaupunginvaltuutettu, rakennus- ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja ja Anni Sinnemäen eduskunta-avustaja. Erityinen asiaosaamiseni on ympäristöpolitiikan, kaupunkisuunnittelun ja työpolitiikan puolella. Jaksan keskustella loputtomasti metsänkäsittelymenetelmistä, hämähäkeistä, yhteiskunnallisista yrityksistä, kaupunkidemokratiasta ja avoimista tiloista.

Tärkeää substanssiosaamisen lisäksi on mielestäni kyky ajatella politiikkaa vallitsevan järjestelmän ulkopuolellakin, yhdistellä vanhaa uudeksi ja miettiä asioita kokonaan uudella tavalla.

Puolueen toimintatapojen muuttaminen on mielestäni yhtä tärkeää kuin poliittisten linjausten tekeminen. Se luo perustan koko toiminnalle. Iso asia puolueen kehittämisessä on avoimuuden ulottaminen omaan toimintaamme. Ohjelmia tehdessä on kuultava jäsenistöä koko prosessin ajan; jäsenistöllä on paljon tietoa, osaamista ja ideoita, joita on mahdotonta koota yhteen työryhmään kattavasti.

Nyt vaalien jälkeen puolueemme tulee myös organisaationa näyttämään erilaiselta. Uskon, että puoluerattaat tulee kunnostaa siten, että osat eri puolilla Suomea tukevat toisiaan. Sisäistä tiedonkulkua on parannettava, sillä vihreää politiikkaa tehdään paljon muuallakin kuin Arkadianmäellä. Verkostoja valtuutettujen ja muiden toimijoiden kesken on parannettava.

Päätöksentekoa puolueessa on avattava, ettei eduskuntaryhmä, puoluehallitus ja -valtuuskunta ole jäsenistöstään irrallisia elimiä. Vihreissä on viime vuosina ollut harmillisen vähän sisäistä haastoa, joka osaltaan estää puolueen ja politiikan kehittymisen. Olen valmis haastamaan.

Itselleni tärkeitä arvoja, joiden pohjalta teen myös politiikkaa, ovat ihmisten yhdenvertaisuus, avoimuus ja ei pelkästään luonnon, vaan elämän itseisarvo. Aina ei kannata miettiä sitä, miltä mikäkin asia näyttää ulospäin ja suunnitella toimintaa siten, vaan tehdä rohkeaa ja haastavaa politiikkaa, puhua rehellisesti ja suoraan. Uskon, että ihmiset arvostavat poliitikkoja, joilla on kyky paitsi tiivistää viesti ymmärrettäväksi, myös sanoa rehellisesti, mitä mieltä ovat.

Olen onnellinen työskennellessäni niiden asioiden parissa, joihin uskon. Minulla on valtavasti paloa ja annettavaa Vihreälle liikkeelle ja tahtoisin olla luomassa avointa puoluetta, joka tekee tinkimätöntä ja rohkeaa politiikkaa.

Ajatuksiani voi lukea nettisivuiltani www.palomahannonen.fi tai blogistani osoitteesta www.viheralue.blogspot.com

Katso Paloman ehdokasvideo