Sivua päivitetään jatkuvasti.

Vihreät Pariisin ilmastoneuvotteluissa 2015

Maailman maat kokoontuvat Pariisiin ilmastokokoukseen 30.11.–11.12.2015 saadakseen aikaan kaikkia koskevan ilmastosopimuksen. Toimia tarvitaan pikaisesti, Pariisissa ja kotona Suomessa, jotta ilmastonmuutos saadaan kuriin.

Tältä sivulta löydät vihreitä terveisiä ilmastoneuvotteluihin sekä ajankohtaiset kuulumiset Pariisista. Katso myös, mitä sinä voit tehdä.

Ilmastoneuvottelujen eteneminen >

Vihreiden terveiset Pariisin ilmastokokouksen alla >

Mitä minä voin tehdä >

Ilmastoneuvottelujen eteneminen

Vihreät kiittää ilmastosopimuksesta: Pariisin sopimus antaa toivoa kestävästä tulevaisuudesta

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö kiittää Pariisin ilmastoneuvotteluja pääsemisestä hyvään lopputulokseen.

Oras Tynkkynen: Fossiilien lähtölaskenta

Pariisin kokous merkitsee käännekohtaa kansainvälisessä ilmastopolitiikassa. Uusi ilmastosopimus velvoittaa kaikki maailman maat esittämään päästösitoumukset, arvioi ja tarkistaa maiden ilmastotoimia säännöllisesti sekä takaa kohtuullisen rahoituksen köyhien maiden ilmastotyöhön.

Oras Tynkkynen

Ranskan ulkoministeri yritää saada sovun aikaan perjantaina

Pariisin ilmastokokouksen puheenjohtajana toimiva Ranskan ulkoministeri Laurent Fabius yrittää esittää perjantaina lopullisen luonnoksen kansainvälisestä ilmastosopimuksesta.

Lue Vihreän Langan juttu >

Kansanedustaja Satu Hassi: Miksi puolitoista astetta eikä kaksi?

Pariisin ilmastokokouksessa yksi pääpuheenaiheista on se, pitäisikö maapallon hyväksyttävä lämpenemisraja pudottaa kahdesta asteesta puoleentoista. Erityisesti pienet saarivaltiot ja muut eniten ilmastonmuutoksesta kärsivät maat ajavat sitä äänekkäästi.

Kysy Satulta!

Pariisin ilmastokokous 2015 on päättymäisillään – missä mennään? Mistä ovien takana neuvotellaan ja käytävillä keskustellaan?

Kysy ilmastokokouksesta suoraan paikan päältä! Kansanedustajamme Satu Hassi vastaa polttavimpiin kysymyksiin neuvottelujen keskipisteestä.

Kysymyksiä ja vastauksia täällä >

Kysy Satulta

MTV3 Huomenta Suomi: Vihreiden Niinistö luottavainen ilmastokokouksen lopputulemaan – "Teknologia on jo olemassa"

Huomenta Suomessa vieraillut Ville Niinistö muistuttaa, että ilmastokokousta on pohjustettu hyvin pitkään.

Katso ohjelma >

Ilmastokokousten veteraani Oras Tynkkynen kehuu Pariisin ilmapiiriä

Pariisin ilmastokokous on edennyt hieman paremmin kuin Sitran ilmastoasiantuntija Oras Tynkkynen olisi etukäteen odottanut, vaikka keskiviikkona ollaankin vielä kaukana varsinaisesta sopimuksesta.

Lue Vihreän Langan juttu >

Aukeaako takalukko vihdoin? Pariisissa saatiin vaihtoehtoja kompromisseiksi

Pariisin ilmastokokouksessa aletaan kymmenen päivän jälkeen vihdoin päästä ratkaisujen äärelle.

Lue Vihreän Langan analyysi >

Kansanedustaja Antero Vartia: Ilmastonmuutoksen jarrumiehet

Antero Vartia

Viralliset neuvottelut takkuavat, mutta muualta tahtoa löytyy. Ilmastojohtajuus on siirtynyt YK:lta paikalliselle tasolle, ja energiamurros on vahvasti käynnissä.

Suomi puhuu ilmastorahoituksesta, mutta pitää kukkaron nyörit tiukalla

Lue Vihreän Langan analyysi >

Satu Hassi

Kansanedustaja Satu Hassi: Toivoa Pariisin taivaan alla, loppuvääntö käynnistynyt

Ministerit ovat saapuneet Pariisin ilmastokokoukseen ja loppuväännöt ovat alkaneet. Tahdin tiivistymisen aistii käytävillä.

Lue, miltä tilanne näyttää >

Minkälaista viestiä veisit Pariisin ilmastokokoukseen, jos edustaisit siellä Suomea ympäristöministerinä, kansanedustaja Satu Hassi?

Lue Vihreän Langan haastattelu >

Historiallisia uutisia Helsingistä – Hanasaaren hiilivoimala suljetaan 2024 loppuun mennessä

Helsinki teki tänään historiallisen päätöksen ja päätti sulkea Hanasaaren hiilivoimalan vuoden 2024 loppuun mennessä. Tilalle tulee uusiutuvaa energiaa. Tämä oli Helsingin vihreiden keskeisimpiä tavoitteita tälle valtuustokaudelle ja nyt se on totta!

Kansanedustaja Antero Vartia: Paikoillanne, valmiit, hep!

Tämä vuosi on ollut täynnä pelottavia ilmastouutisia. Lämpeneminen ylitti yhden asteen rajan, ja maailmankartalle ilmestyi kaksi Saksaa lisää. Indonesian rajut metsäpalot tuottivat kolmessa viikossa Saksan vuosipäästöjen verran hiilidioksidia. Globaaleihin vuosipäästöihin lisättiin toinen saksallinen Kiinan ilmoitettua aliarvioineensa omia päästöjäänvuosituhannen alusta asti.

Lue, mistä tilanteesta neuvotteluihin lähdetään >

Vihreiden terveiset Pariisin ilmastokokouksen alla

Vihreiden neljä teesiä ilmastopolitiikasta Pariisin kokouksen alla

Kohti Pariisia

Tänään syntyvät lapset ovat 85-vuotiaita tämän vuosisadan lopussa. Silloin maailman lämpötila on nelisen astetta kuumempi kuin nyt, jos emme tee mitään. Olemme velkaa lastemme ja heidän lastensa tulevaisuudelle sen, että tätä ei tapahdu. Pelkästään käyttämällä parhaita jo nyt käytössä olevia keinoja voidaan Sitran johtaman tuoreen tutkimuksen mukaan pudottaa päästöistä neljännes pois vuoteen 2030 mennessä.

Ilmastonmuutoksen torjunta on paitsi huomattavasti edullisempaa kuin sen tuhojen torjuminen, avaa se samalla paljon mahdollisuuksia. Suomen tulisikín tarttua näihin mahdollisuuksiin ja etsiä kasvua puhtaasta ja kestävästä teknologiasta, energiansäästöstä ja uusista ympäristöystävällisistä palveluista. Ilmastonmuutoksen uhka tulevien sukupolvien mahdollisuuksille elää hyvää elämää elinkelpoisella maapallolla on aikamme suurin kestävyysvaje. Meidän tehtävämme on ratkaista se.

Vihreiden Niinistö, Hassi ja Haavisto Pariisin ilmastokokouksen alla: Suomen kasvatettava lupaustensa mukaisesti ilmastorahoitustaan Pariisin ilmastosovun aikaansaamiseksi – päästökauppatulot käytettävä ilmastorahoitukseen

Vihreiden kansanedustajat, ex-ympäristöministerit Ville Niinistö, Satu Hassi ja Pekka Haavisto vaativat perjantaina hallituksen kasvattavan ilmastorahoituksen kokonaismäärää annettujen lupausten mukaisesti.

Eduskuntaryhmän terveiset Pariisin ilmastomarssille

Tässä kuvassa olisi pitänyt näkyä satojatuhansia ihmisiä. Pariisin ilmastomarssi on kuitenkin peruttu turvallisuustilanteen vuoksi. Kengät edustavat niitä tuhansia ja tuhansia ihmisiä, jotka olisivat halunneet osoittaa tukensa ilmastonmuutoksen torjumiselle tänään Place de la Republiquella.

Vihreä eduskuntaryhmä lähetti pariisilaisille ja muille ilmastosta huolestuneille kirjeen, jonka vien perille kenkien kera. Ajatuksemme ovat Pariisin iskujen uhrien ja heidän omaistensa luona. Rauha ja turvallisuus sekä ilmastonmuutoksen torjuminen kulkevat käsi kädessä: kumpaakaan ei voi olla ilman toista.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistön puhe Helsingin People's Climate March -ilmastomarssilta

Mitä minä voin tehdä?

Osallistu.

Osallistua ilmastomarssille – joko fyysisesti tai verkossa. Ota myös kaverisi mukaan osoittamaan, että päätöksillä on väliä. Osallistu myös muihin ilmastotapahtumiin, joita järjestetään niin Suomessa kuin maailmalla.

Osallistu Euroopan vihreiden ilmastokampanjaan. Voit vaikkapa muuttaa profiilikuvasi sosiaaliseen mediaan.

Levitä tietoa ja osallistu keskusteluun.

Keskusteluun on monia väyliä: voit kirjoittaa mielipidekirjoituksen, avata keskustelun sosiaalisessa mediassa. Voit käyttää esimerkiksi tunnuksia #Pariisi15, #stopclimatechange. Euroopan vihreiden kampanjatunnus on #Climatemoment.

Voit seurata Euroopan vihreiden päivittäistä uutisointia Pariisista täältä.