< sinkkusivuston alkuun

Monet sinkut eivät koe kohtaavansa suuria yhteiskunnallisia vääryyksiä elämänmuotonsa takia, mutta sukulaisten ja kavereiden utelut ja suoranainen painostus saattavat olla melkoinen rasite. Yhteiskunnassamme ydinperhe on yllättävän vahva normi, vaikka se ei ole todellisuutta suurelle osalle ihmisistä – eikä juuri kenellekään koko aikuisikää, sillä lapset tapaavat muuttaa pois kotoa ja harva kuolee tismalleen samaan aikaan kuin elämänkumppaninsa. Kumppanitkin vaihtuvat, eivätkä aina lennosta.

Työelämässä lapsettomat sinkut usein kokevat joutuvansa lomien ja ylitöiden suhteen joustamaan, koska lapsiperheille se on vaikeampaa. On tärkeää muistaa, että myös sinkuilla voi olla tärkeää sosiaalista elämää, heitä voidaan tarvita työpaikan ulkopuolella ja hekin haluavat suunnitella elämäänsä etukäteen.

Politiikassa lapsiperheiden asiat korostuvat usein lapsettomien edelle, sillä lapset tarvitsevat monia kalliita ja tärkeitä yhteiskunnallisia palveluita. Demokratiassa lapsettomilla tulee olla lapsiin liittyviin palveluihin yhtä suuri sanavalta kuin vanhemmillakin, vaikka oma kokemus vanhemmuudesta puuttuu. Kaikki ovat kuitenkin joskus olleet lapsia, kaikkien elämässä voi olla rakkaita ja läheisiä lapsia ja kaikki näistä palveluista kuitenkin maksavat. Kuten sanotaan, lasten kasvattamiseen tarvitaan koko kylä. Myös ne lapsettomat aikuiset.

Kyläyhteisö onkin hyvä mielikuva sellaiselle elämälle, jossa sinkun ei tarvitse kokea yksinäisyyttä. Monipuolinen kulttuuritarjonta, yhteiset oleskelupaikat ja ilmaiset julkiset harrastustilat luovat mahdollisuuden elää elämäänsä ja arkeaan yhdessä kodin seinien ulkopuolella. Yhteisöt luovat turvaverkkoja, jotka vähentävät riskiä syrjäytymiseen.

• Työelämässä sinkkujen ei tarvitse olla aina työntekijöitä, jotka joustavat.
  • Julkisilla tiloilla ja monipuolisilla harrastusmahdollisuuksilla tuetaan yhteisöllisyyttä kodin ulkopuolella.