Kannatan vihreiden puheenjohtajaksi Ville Niinistöä. Puheenjohtajaa valitessa itselleni tärkeintä on ollut ajatella puolueen etua. Minkälaisen puheenjohtajan vihreä puolue tarvitsee?

Mielestäni puheenjohtajalla on kaksi tärkeää tehtävää. Ensinnäkin puheenjohtaja johtaa nimensä mukaisesti puhetta puolueen sisällä eli toimii vihreän jäsenistön johtajana. Toisekseen puheenjohtajan tehtävä on edustaa meitä vihreitä ulospäin. Hän on meidän äänemme mediassa – mahdollisille äänestäjille, toisille puolueille ja vastustajillemme. Halusimme tai emme, puheenjohtajalla on vaikutusta vihreän puolueen imagoon.

Itse kannatan Villeä puheenjohtajaksi, koska Ville on vihreä isolla V:llä. Se tarkoittaa sitä, että vaikka muuta annetaan ymmärtää, Ville ei ole viemässä vihreitä oikealla. Ei tosin myöskään vasemmalle. Ville, kuten aika monet meistä vihreistä, haluaa edelleen ajatella, ettei meitä voi sijoittaa perinteiselle vasemmisto-oikeisto –akselille. Me olemme vihreitä ja Villen johdolla olisimme sitä vielä entistäkin kirkkaammin.

Villessä on enemmän feministiä kuin monessa tuntemassani feministiksi itseään kutsuvassa naisessa. Hän on ollut työstämässä vihreiden perustulomallia ja ajaa vahvasti sosiaalisesti oikeudenmukaista yhteiskuntaa. Ville osaa kuunnella ja arvostaa muiden mielipiteitä. Hän on kaikesta poliittisesta kokemuksestaan huolimatta onnistunut säilyttämään pienen sisäisen idealistinsa. Ville on yleispoliitikko ja jos vihreät haluaa tehdä itsestään yleispuolueen jonka keskeisiä teemoja ovat ympäristö- ja sosiaalipolitiikka, niin Ville on siihen yhtälöön mitä parhain puheenjohtaja.

Olen päätynyt kannattamaan Villeä puheenjohtajaksi ajatellen tehtävään parhaiten sopivaa henkilöä. En silti pidä lainkaan huonona sitä, että Ville on turkulainen mies. Vaikka olen itse helsinkiläinen nainen, koen, että vihreille puolueena voisi tehdä hyvää, että johdossa olisi pitkästä aikaa mies ja vielä sellainen joka ei ole Helsingistä. Kyse on imagosta. Minä haluan että vihreät onnistuu jatkossa paremmin olemaan koko kansan puolue. Ville auttaisi meitä siinä.

Uskon, että Ville olisi puheenjohtajana sellainen, joka oikeasti kuuntelee meitä jäseniä. Ville ei olisi ylhäältä alaspäin huuteleva johtaja, vaan demokraattinen ja muiden mielipiteitä kuunteleva. Silloin voisimme yhdessä tehdä vihreää politiikkaa. Ville on esiintymistaitoinen, helposti lähestyttävä, mukava, hauska ja tiukan paikan tullen jämpti tyyppi. Villellä on hyvä huumorintaju, hän on fiksu ja filmaattinen.

Kaiken muun hyvän lisäksi Villen silmissä loistaa palo – kun hän puhuu vihreistä, innostuksen kuulee äänestä ja silmät alkavat tuikkia. Ville haluaa tehdä vihreistä entistäkin avoimemman, jäsenistöään kuuntelevan ja voittavan puolueen. Me olemme varmasti kaikki liittyneet puolueeseen siksi, että haluamme olla mukana tekemästä maailmasta parempaa paikkaa. Vihreille arvoille löytyy kannatusta vihreää puoluetta enemmän. Uskon, että Villen johdolla kykenemme saamaan vaaleissakin lisää näitä meille ”kuuluvia” ääniä.

Minä äänestän puheenjohtajaksi Ville Niinistöä. Äänestä sinäkin.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!