Vihreiden keskustelufoorumi on avattu puolueen jäsenten käyttöön osoitteessa http://www.vihreat.fi/forum. Keskustelufoorumille ovat lämpimästi tervetulleita kaikki - sekä Vihreiden jäsenet kotipaikasta tai jäsenyhdistyksestä riippumatta että myös muut kuin Vihreiden jäsenet. Sivustolla on myös suljettuja alueita yhdistysten käyttöön.

Pikaohjeen sisällysluettelo

1. Foorumin säännöistä ja periaatteista

2. Foorumille rekisteröityminen

3. Foorumille kirjautuminen

4. Foorumin päänäkymä

5. Foorumin selaaminen

6. Keskusteluun osallistuminen

1. Foorumin säännöistä ja periaatteista

Foorumi on suljettu ja tässä vaiheessa tarkoitettu vain Vihreiden jäsenille. Jäsenyys tarkistetaan puolueen jäsenrekisteristä rekisteröitymisen yhteydessä. Foorumille osallistutaan omalla nimellä. Viestien välittäminen foorumin ulkopuolelle on kielletty. Tarkemmat säännöt on hyväksyttävä rekisteröitymisen yhteydessä.

2. Foorumille rekisteröityminen

Jokaisen käyttäjän on rekisteröidyttävä foorumin käyttäjäksi. Rekisteröityminen suoritetaan vain kerran. Tämä tapahtuu etusivulta (http://www.vihreat.fi/forum), klikkaamalla ruudun oikean ylälaidan kohtaa "rekisteröidy" (kuvassa alla). Vanhat - esim. Extranetiin käytetyt - tunnukset eivät toimi.

Käyttäjänimi on aina oma nimi, salasanan voit valita vapaasti.

Rekisteröitymisen jälkeen tunnuksesi päätyy ylläpidon tarkastukseen. Tarkistuksessa tietoja verrataan puolueen jäsenrekisteriin. Saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun rekisteröityminen on hyväksytty.

3. Foorumille kirjautuminen

Kun tunnus on onnistuneesti rekisteröity, foorumille kirjaudutaan sisään osoitteessa http://www.vihreat.fi/forum, klikkaamalla oikeassa ylänurkassa olevaa "Kirjaudu sisään" -painiketta (kuvassa alla).

Klikattuasi kirjautumispainiketta näet edessäsi ruudun, jossa kysytään muun muassa tunnusta ja salasanaa (kuvassa alla). Tunnus on oma nimesi.

Halutessasi voit klikata rastin ruutuun "kirjaudu automaattisesti sisään". Tällöin selain "muistaa" tunnuksesi ja salasanasi automaattisesti, etkä joudu syöttämään niitä aina foorumilla vieraillessasi. Huomaa, että tätä vaihtoehtoa ei pidä käyttää julkisilla koneilla (esim. kirjastoissa).

4. Foorumin päänäkymä

Kirjauduttuasi sisään näet ensimmäiseksi foorumin päävalikon (yleiskuvassa alla).

Keskellä näet luettelon foorumin alueista (kuvassa alla). Ne ovat nimensä mukaisesti areenoita erilaisille keskusteluille. Alueita ovat muun muassa "Sisäinen poliittinen keskustelu", jolla käydään yleispoliittista vihreää debattia, ja "Piirit ja paikallisyhdistykset", joiden sisällä voidaan käydä paikallista ja paikallisyhdistysten omaa keskustelua. Alueilla voi olla sisäalueita, joilla käydään rajatumpaa keskustelua.

Aluejako

Mikäli alueen nimen vasemmalla puolella oleva kuvake on punainen, se tarkoittaa, että alueelle on lähetetty uusia viestejä edellisen käyntisi jälkeen. Yllä, esimerkiksi, uusia viestejä on alueilla "Sisäinen poliittinen keskustelu" sekä alueen "Piirit ja paikallisyhdistykset" sisäalueella "Varsinais-Suomi".

Foorumin päänäkymän oikeassa laidassa, alueluettelon oikealla puolella näet alueille ilmestyneiden viimeisimpien viestien kirjoittajat ja kirjoitusajat (kuvassa alapuolella).

Klikkaamalla kirjoittajan nimen oikealla puolella olevaa kuvaketta (laatikko, jonka oikeassa alanurkassa pikkuruinen "nuoli"), pääset suoraan uusimpaan alueelle kirjoitettuun viestiin.

5. Foorumin selaaminen

Toisin kuin sähköpostilista, foorumi rakentuu keskusteluketjuittain eli säikeittäin. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että yhden otsikon alle kirjoitetut viestit näkyvät aina saman keskusteluaiheen alla. Siten keskustelun kokonaisuuden seuraaminen on helpompaa, kun foorumilta voi lukea vain haluamansa aiheet. Tapa jakaa keskustelut ketjuittain on tuttu kaikilta keskustelufoorumeilta - ja se on tuttu myös Gmail-sähköpostiohjelman käyttäjille.

Foorumin selaamiseen on kaksi tapaa.

5.1. Foorumin selaaminen alueittain.

Klikkaa päänäkymässä sen alueen nimeä, jonka keskustelua haluat seurata (ks. 4: Foorumin päänäkymä). Näet alueille kirjoitetut viestiketjut aikajärjestyksessä (ylimpänä on ketju, johon on tullut viimeksi viestejä). Ks. alla oleva kuva.

Alueen ketjujen - eli keskustelunaiheiden - yläpuolella on ylläpidon ja valvojien tiedotteet. Mikäli aiheen vasemmalla puolella oleva pyöreä kuvake on punainen (kuten aiheessa "Vihreiden puheenjohtaja 2009-2011"), aiheessa on käyty uutta keskustelua. Klikkaamalla otsikon vasemmalla puolella olevaa pientä oranssinkeltaista neliönmallista kuvaketta pääset suoraan viimeisimpään lukemattomaan viestiin aiheessa. Klikkaamalla aiheen otsikkoa näet aina aiheen ensimmäisen viestin.

5.2. Foorumin selaaminen "näytä lukemattomat viestit" -toiminnolla

Edistyneemmät foorumien käyttäjät seuraavat keskustelupalstan tapahtumia tavallisimmin käyttämällä toimintoa, jonka avulla näkee helposti kaikki foorumille viime lukemiskerran jälkeen lähetetyt uudet viestit. Toiminnon käyttäminen on helppoa: klikkaa etusivun yläreunasta linkkiä "näytä lukemattomat viestit" (ks. kuva alla). Mikäli linkin kohdalla lukee "Ei lukemattomia viestejä", se tarkoittaa juuri sitä: foorumille ei ole tullut uusia viestejä sitten viime käyntisi.

Klikattuasi "Näytä lukemattomat viestit" -toimintoa, saat eteesi listan keskustelunaiheista, joihin on tullut uusia viestejä edellisen foorumikäyntisi jälkeen (kuva alla).

Lukemattomien aiheiden luettelossa viimeksi päivittynyt keskustelunaihe on ylimpänä. Listasta näkee viimeisimmän viestin kirjoittajan nimen, kirjoitusajan sekä alueen, jolle viesti on kirjoitettu. Klikkaamalla otsikon vasemmalla puolella olevaa oranssinkeltaista pientä symbolia pääset suoraan viimeiseen lukemattomaan aihetta käsittelevään viestiin.

6. Keskusteluun osallistuminen

Luit foorumia sitten alueittain tai "näytä lukemattomat viestit" -toiminnolla (ks 5: Foorumin selaaminen), jossakin vaiheessa eteesi tulee luettelo keskustelunaiheista (kuten esim. edellisen luvun viimeisessä kuvassa). Klikkaamalla haluamaasi keskustelunaihetta näet aiheeseen lähetetyt varsinaiset viestit (ks. kuva alla).

Viestinäkymästä näet itse viestin ja sen kirjoitusajan. Oikeassa laidassa on viestin kirjoittajan nimi, liittymispäivä ja mahdollisesti profiilikuva, kotipaikkakunta, linkki kotisivuille ja mahdollisuus sähköpostin lähettämiseen.

Jos haluat osallistua keskusteluun, voit klikata viestin yhteydessä olevaa painiketta "lainaa". Tällöin vastauksesi rungoksi otetaan viesti, johon olet vastaamassa. Vaihtoehtoisesti voit klikata viestinäkymän ylä- tai alalaidassa olevaa "vastaa viestiin" -painiketta. (Ks. yläpuolella olevasta kuvasta "Vastaa viestiin" ja "Lainaa" -painikkeiden sijainnit.

Klikattuasi joko "Vastaa viestiin" tai "Lainaa" -painiketta, saat eteesi viestinkirjoitusikkunan (kuva alla).

Jos olet klikannut "lainaa" -painiketta, siivoa lainattavasta osasta ylimääräinen teksti pois. Kirjoita oma viestisi lainauksen alapuolelle. Klikkaa lopuksi alalaidassa olevaa, punaisella ympäröityä "Lähetä" -painiketta. Tämän jälkeen viestisi ilmestyy keskustelun jatkoksi.