Uusi vihreä yhdistys tarvitsee rekisteröityessään Vihreän liiton lausunnon säännöistään. Lausunto tarvitaan liitteeksi yhdistysrekisterille tehtävään perusilmoitukseen. Puolueen järjestöpäällikkö lähettää lausunnon suoraan yhdistysrekisterille, kun on saanut tarkistettavakseen yhdistyksen uudet/muutetut säännöt tai varmistuksen siitä, että ne ovat puolueen mallisääntöjen mukaiset.

Puolueen lausuntoa tarvitaan myös kun olemassaoleva vihreä yhdistys muuttaa sääntöjään. Tällöin lausunto tulee vastaavasti yhdistysrekisterille menevän sääntömuutosilmoituksen oheen ja voidaan lähettää puoluetoimistolta suoraan yhdistysrekisteriin, kun yhdistys on lähettänyt muutostiedot.

Sääntöjen kirjoitusvaiheessa kannattaa olla hyvissä ajoin yhteydessä puoluetoimistolle järjestöpäällikköön ja sopia puolueen lausunnon toimittamisesta. Asia hoituu kaikkein helpoiten, kun yhdistys käyttää ennakkotarkastettuja mallisääntöjä.

Lausunnon saa lähettämällä säännöt puoluetoimistolle joko sähköpostitse tai paperipostissa (Vihreä liitto rp / järjestöpäällikkö, Fredrikinkatu 33 A, 2. krs, 00120 Helsinki). Lausunto lähetetään suoraan yhdistysrekisteriin.