Puoluehallituksen varsinaiset ja varajäsenet 2013–2015

Sairanen, Heikki Pirkanmaa - Piirainen, Aimo Oulun piiri

Viskari, Tuomas Helsinki - Lepistö, Anssi Häme

MONIKA ANTIKAINEN

Haluan puoluehallituksessa tuoda varsinaissuomalaista paikallistuntemusta päätöksentekoon ja tehdä töitä sen puolesta, että moni muukin näkisi Vihreät parhaana vaihtoehtona nykyisessä puoluekentässä. Sydäntäni lähellä ovat yhdenvertaisuus, koulutus, kulttuuri ja ympäristö. Jag vill också vara en finlandssvensk röst i beslutsfattandet.

Puolueen luottamustoimet: Puoluevaltuuskunnan jäsen 2003-2004 (varajäsen 2001-2002, 2005-2006), Vihreät Naiset ry, hallituksen jäsen 2003-2004 (varajäsen 2002), Vihreän liiton Varsinais-Suomen piiri ry, pj. 2013- (hallituksen jäsen, 1998-2001, varajäsen 2005-2007), Raision ja Ruskon Vihreät ry, pj. 2008-2011, Liedon Seudun Vihreät ry, hallituksen jäsen 2005-2006, Turun Seudun Vihreät ry, hallituksen jäsen 1998-2002. Eduskuntavaaliehdokas 2003, 2007, 2011. Kunnallisvaaliehdokas 1996 (Turku), 2000 (Turku), 2004 (Lieto), 2008 (Rusko), 2012 (Rusko)

Keskeisimmät kunnalliset luottamustoimet: Ruskon kunnanvaltuusto 2013- valtuutettu, valtuuston 4. vpj., valtuustoryhmän pj. Ruskon kunnanvaltuusto 2009-2012 valtuutettu, valtuuston 3. vpj., valtuustoryhmän pj. Liedon kunnanvaltuusto 2005-2006 valtuutettu, valtuustoryhmän pj., Liedon perusturvalautakunta 2005-2006 jäsen, Liedon tarkastuslautakunnan 2005 jäsen, Nautelankoski-säätiö 2006 hallituksen jäsen, Turun kaupunginvaltuusto 2001-2004 valtuutettu, valtuustoryhmän pj. Turun kaupunginvaltuusto 1997-2000 varavaltuutettu, valtuustoryhmän sihteeri 2000, Turun kaupungin opetuslautakunta 1997-2004 jäsen, Turun kaupungin opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 1997-2004 jäsen, Turun kaupungin kulttuurilautakunta 1997-2000 varajäsen, Varsinais-Suomen maakuntahallitus 2009-2012 varajäsen, Varsinais-Suomen maakuntavaltuusto 2001-2004 valtuutettu

Muut keskeiset luottamustoimet: Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö, valtuuskunta 2007- jäsen, Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö, Turku-Rauma johtokunta 2007- jäsen, Turun Ylioppilaskyläsäätiö, valtuuskunta 2007- jäsen

Henkilötiedot: Työ/Arbete: Socialpolitisk sekreterare med utrikesärenden, Åbo Akademis Studentkår. Turun kaupungin matkailuopas, Turun taidemuseon opas. Koulutus/Utbildning: Hum.kand, Åbo Akademi, Sivilisääty/Civilstånd: Naimisissa, kolme lasta (3-9 vuotta), neljä koiraa, Ikä/Ålder: 37, modersmål svenska

Veli Liikanen (vara)

Olen 34-vuotias mikkeliläinen nuorisotutkija. Tutkin, opetan ja teen muita akateemisen sekatyömiehen töitä ammattikorkeakoulussa kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmassa. Tein opintoni Jyväskylän yliopistossa, jossa opiskelin pääaineeni ekologian lisäksi mm. sosiologiaa ja matematiikkaa. Perheessäni on puoliso ja kaksi lasta.

Olen toiminut suomalaisten ympäristöjärjestöjen riveissä noin 20-vuotiaasta erityisesti ilmastonmuutoksen ja metsiensuojelun parissa. Aktiivivihreäksi ryhdyin eduskuntavaaliehdokkaana 2011. Vuoden 2012 toimin Mikkelin Seudun Vihreiden puheenjohtajana ja organisoin kuntavaalikampanjaamme yhdessä vaalitiimin kanssa. Nyt olen ensimmäisen kauden valtuutettu Mikkelissä ja kaupunginhallituksen varajäsen. Puoluevaltuuskunnassa olen ollut yhden kauden varajäsenenä.

Ympäristö, nuoret ja ihmisten välinen tasa-arvo ovat erityisen lähellä sydäntäni, ja siksi toimin Vihreissä. Haluan tehdä perusteltuun tietoon ja avoimeen debattiin perustuvaa politiikkaa. Sekä työssä että luottamustehtävissäni yritän etsiä ratkaisuja, keskustella aktiivisesti ja kuunnella muita.

veliliikanen.fi

SAMI HALME

Olen viisikymppinen aviomies ja kolmen lapsen (5-23-vuotiaita) isä. Politiikan ulkopuolella vastaan työkseni seitsemän eri maan IT-toiminnoista. Lisäksi toimin työpaikassani ylempien toimihenkilöiden pääluottamusmiehenä sekä nimekkeellä Vice Chairman yrityksen eurooppalaisessa yritysneuvostossa (EWC). Olen myös YTN:n teknologiateollisuuden taustaryhmän jäsen.

Vihreissä vaikutan Pohjois-Helsingin Vihreiden puheenjohtajana, Helsingin Vihreiden hallituksen jäsenenä sekä Helsingin Teknisen Palvelun lautakunnan jäsenenä. Viime kuntavaaleissa olin ehdokkaana, ja oman vaalikampanjani ohella toimin voimakkaasti koko puolueen kampanjan puolesta.

Olen tottunut työssäni ja luottamustoimissa tarttumaan myös vaikeisiin asioihin, joissa tarvitaan päätöksentekokykyä sekä kykyä sovitella erilaisia mielipiteitä. En omaa vaikuttavaa vihreää ansioluetteloa, jossa olisi kokemusta muun muassa puoluevaltuuskunnasta tai puoluehallituksesta. Tätä pidän toisaalta myös yhtenä vahvuutenani, sillä tulemalla vähän ”ulkopuolelta” voin tuoda organisaatioon uusia näkemyksiä ja erilaisia voimavaroja.

Haluan olla mukana rakentamassa vihreää liikettä, jonka sanoma tavoittaa myös keskivertokansalaisen. Meidän pitää myöntää itsellemme rehellisesti, että tällä hetkellä tuon sanoman tavoittaa pääasiassa vain näiden sivujen lukijat. Myös yhdistystoimintaamme haluan mukaan enemmän pitkäjänteistä suunnittelua; tarvitsemme esimerkiksi nelivuotissuunnitelman siitä, kuinka yhdistys kerää varoja seuraaviin kuntavaaleihin. Ilman onnistumista vaaleissa emme saa lisää vaikutusvaltaa.

Hanna Sauli (vara)

Olen 31-vuotias valtiotieteiden maisteri Helsingistä ja työskentelen kansainvälisten asioiden asiantuntijana Aalto-yliopiston ylioppilaskunnassa. Olen toiminut vuodesta 2008 aktiivisesti Vihreissä, joten tunnen puolueen toiminnan eri tasot varsin hyvin. Olen ollut myös muun muassa Helsingin vihreän seuran puheenjohtaja, kuntavaaliehdokas, neljä vuotta Vihreiden valtuuskunnassa ja kaksi vuotta Helsingin Vihreiden hallituksessa.

Vihreissä olen pitänyt esillä erityisesti ilmastotavoitteita, eriarvoisuuden kitkemistä ja oikeudenmukaista tulonjakoa, kansainvälistymistä ja maahanmuuttajien kotoutumista, koulutuspoliittisia kysymyksiä ja paljon muuta. Ajatuksiini voi tutustua tarkemmin mm. kuntavaalisivuillani, hannasauli.fi.

Puoluehallituksessa haluan pitää esillä myös jäsendemokratiaa, päätöksenteon avoimuutta ja jäsenistön mahdollisimman laajaa osallistamista.

Luottamustoimiani: Vihreiden puoluevaltuuskunta, jäsen 2009–11 ja varajäsen 2011–, Helsingin Vihreä Seura, puheenjohtaja 2011–2012, Helsingin Vihreät, hallituksen jäsen 2009 ja 2012, Helsingin kiinteistölautakunta, varajäsen 2013–, Kunnallisvaaliehdokas Helsingissä 2012, Helsingin energian johtokunta, varajäsen 2009–12 ja jäsen 2012, Helsingin Vihreiden ilmastotyöryhmä, jäsen 2009 ja puheenjohtaja 2010, Vihreiden elinkeinopoliittinen työryhmä, jäsen 2010, Kallion seudun Vihreät, hallituksen jäsen 2008–2010.

INKA HOPSU

• 36v, kasvatustieteen maisteri, opettaja, kahden lapsen äiti
  • espoolainen valtuutettu, valtuustoryhmän pj, Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan vpj
  • Kepan hallituksen jäsen, Kestävän kehityksen strategiaryhmän jäsen, Suomen Partiolaisten kehitysyhteistyövastaava
  • Kirkkovaltuutettu, Maailman protestanttipartiolaisten pj
  • www.inkahopsu.fi

Olen toiminut Vihreissä yli kymmenen vuotta. Tällä hetkellä olen ensimmäistä kauttani puoluehallituksessa. Olen myös vihreiden kehityspoliittisen ryhmän jäsen. Olen ollut perustamassa Espoon vihreitä nuoria sekä Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liittoa.

Vihreyden pitää olla vastuullista ja laaja-alaista, meidän tulee olla uskottava poliittinen vaihtoehto koko maassa. Eri-ikäisillä ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus osallistua vihreään toimintaan oman kokoisessaan roolissa. Puolueen vapaaehtoisorganisaation toimintaa on vahvistettava edelleen. Uusien jäsenten vastaanotto on tärkeää, pelkkä poliittinen kiukkuinen s-postilistakeskustelu ei houkuttele tai sitouta mukaan kuin harvoja. Puolueen uudistusprosessi, jonka tarkoituksena on ollut mm. avoimuuden, demokratian ja vapaaehtoistyön kehittäminen, jää nykyisellä hallituksella kesken ja haluaisin satsata tuon työn päätökseen viemiseen. Yhdistyksille tulisi tarjota myös vankka tuki puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän suunnalta suuren yleisön tavoittamiseen.

Puoluehallituksen työstä tulisi myös muovata tavoitteellisempaa ja suunnitelmallisempaa, työn edistymistä tulee seurata. Tuloksia voidaan saada aikaan, vaikka työntekijöitä on vähän.

Vihreät on jo nyt suosituin puolue nuorten keskuudessa. Tämän pitää näkyä politiikkana, joka on pitkällä aikavälillä kestävää. Tämän viestin läpisaaminen tuo meille myös menestyksen tulevissa vaaleissa. Eurovaaleissa pärjäämme olemalla aidosti Eurooppa-myönteisin vaihtoehto.

Minulla on tausta niin luonnonsuojeluliikkeessä kuin rauhankasvatusjärjestössä, Vihreät näen kuitenkin selvästi yleispuolueena, jonka linjaa määrittävät tasa-arvoisuus, heikoimman huomiointi ja globaali sukupolvienvälinen oikeudenmukaisuus sekä luonto- ja ympäristöarvot. Jos ilmastonmuutosta ei saada hallintaan, kaikki edellä mainitut arvot kärsivät.

Vihreiden tulee kyetä tarjoamaan myös paikallisia ratkaisuja, ei vain filosofiaa. Linjamme tulee olla yhteiskunnallisesti, taloudellisesti, ekologisesti ja globaalin turvallisuuden kannalta kestävää.

Saara Hyrkkö (vara)

Olen 25-vuotias tekn. yo, valtuutettu, kaupunginhallituksen jäsen ja Espoon vihreiden hallituksen jäsen. Työni Taideyliopiston ylioppilaskunnan projektipäällikkönä päättyi juuri, nyt opiskelen täysipäiväisesti bioinformaatioteknologiaa Aalto-yliopistossa. Aiemmin olen toiminut mm. ylioppilaskuntani AYY:n hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana. Olen tarttuvasti innostuva, helposti lähestyttävä, empaattinen ja tarvittaessa napakka. Yhdenvertaisuus, sosiaalinen oikeudenmukaisuus, luonnon monimuotoisuus ja avoimuus saavat minut syttymään.

Koulutuspoliittisen asiantuntemuksen lisäksi minulla on timanttinen järjestöllinen ja sosiaalinen pelisilmä. Olen johtanut ja rakentanut organisaatioita, rekrytoinut, hallinnoinut omaisuuksia, neuvotellut, sovitellut ja toiminut sillanrakentajana, toteuttanut taidokasta kriisiviestintää ja innostanut ihmisiä yhteisten tavoitteiden taakse.

Haluan kasvattaa vihreistä uskottavan yleispuolueen. Erityisesti meidän tulisi kirkastaa poliittista viestiämme, vilkastuttaa viestintäämme ja kutsua kaikenlaiset ihmiset entistä paremmin mukaan. Tähän kehitystyöhön ja puolueen sujuvan arjen luotsaamiseen annan oman panokseni ja tarmoni.

SAARA ILVESSALO

• Oikeusnotaari, opiskelija

Olen 23-vuotias gradua vaille valmis ympäristöoikeustieteilijä Turusta, ja haen Vihreiden varapuheenjohtajaksi. Politiikalta ja opiskeluilta ylijäävänä vapaa-aikana soitan rumpuja sekä laulan bändeissä, lenkkeilen, pyöräilen ja potkunyrkkeilen. Toimin Vihreissä muun muassa Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtajana, kaupunginvaltuutettuna, rakennuslautakunnan puheenjohtajana ja maakuntavaltuutettuna.

Olen ollut Vihreissä mukana vuodesta 2008, ja minulle on lapsesta asti ollut selvää, että Vihreät on Suomen ainoa varteenotettava puolue. Kiinnostuin pienenä politiikasta, sillä olin (ja olen edelleen) huolissani ilmastonmuutoksesta, globaalista eriarvoisuudesta ja siitä, miten ihminen lyhytnäköisesti tuhoaa ympäristöään. Olen mukana yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa, koska haluan tietää tehneeni oman osuuteni maailman pelastamiseksi.

Vihreillä on mielestäni erityisesti yksi suuri ongelma: Olemme liian pieniä. Ihmiset kannattavat arvojamme ja ajamiamme asioita, mutteivät silti osoita tukeaan jäsenyydellä tai äänestämisellä. Siksi tarvitaan monia, erilaisia ja näkyviä toimijoita, joihin ihmiset voivat samaistua. Tekemämme työn ja kannanmuodostuksen pitää näkyä ulospäin, ja vihreä viesti on osattava esittää positiivisen kautta. Puolueen on oltava uskottava, samaistuttava ja vankkalinjainen.

Olen poliittisena toimijana aktiivinen, ihmisläheinen ja kuunteleva. Vihreiden linja syntyy jäsenistöstä, ja varapuheenjohtajan tehtävä on viedä tätä sanomaa eteenpäin. Siksi varapuheenjohtajan on oltava esiintymiskykyinen, Vihreät puolueena tunteva ja eri poliittisiin prosesseihin sekä instituutioihin perehtynyt. Olen kaikkia vaaleja tehneenä ja kunta- sekä eduskuntavaaleissa ehdolla olleena hyvin perehtynyt politiikan eri aloihin ja sisältökysymyksiin. Erityisiä vahvuuksiani ovat demokratia-, ympäristö-, kaavoitus-, rakennus-, oikeus-, tasa-arvo-, koulutus- ja ulkopolitiikkakysymykset.

Merkittävimmät nykyiset luottamustoimet: Turun kaupunginvaltuutettu 2013-, Puheenjohtaja, Turun vihreä kunnallisjärjestö 2013-, Puheenjohtaja, Turun rakennuslautakunta 2013-, Jäsen, Varsinais-Suomen liiton maakuntavaltuusto 2013-, Varajäsen, Euroopan neuvoston kunta- ja aluehallintokongressi 2013-, Varajäsen, Poliisiasiain neuvottelukunta 2011-, Jäsen, Vihreän liiton oikeuspoliittinen työryhmä 2010-, Jäsen, Vihreän liiton demokratiatyöryhmä 2012-, Puheenjohtaja, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden kunnallispoliittisen foorumin ohjausryhmä 2013-

Merkittävimmät entiset luottamustoimet: Puheenjohtaja, Åbonejdens svenska gröna rf 2011-2012 - Ordförande, Åbonejdens svenska gröna rf 2011-2012, Varapuheenjohtaja, Turun lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 2009-2012 - Vice ordförande, gymnasie- och yrkesutbildningsnämndens svenska sektion i Åbo 2009-2012, Varajäsen, Turun kaupunginvaltuusto 2009-2012, Jäsen, Turun varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 2009-2012, Medlem, svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning i Åbo 2009-2012, Varajäsen, Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunta 2009-2012, Hallituksen jäsen, Turun vihreä kunnallisjärjestö 2009-2012, Jäsen, Åbo Akademin ylioppilaskunnan edustajisto 2009-2011 (vpj 2010) - Medlem, Åbo Akademis studentkårs fullmäktige 2009-2011 (vice ordförande 2010), Puheenjohtaja, Turun vihreät nuoret 2009-2011, Opiskelijaedustaja, Åbo Akademin oikeustieteellinen laitosneuvosto 2010-2012
Studentrepresentant, Åbo Akademis rättsvetenskapliga institutionsråd 2010-2012

Lotta Kortteinen (vara)

• nuorten uravalmentaja

Olen ollut puolueessa erilaisissa luottamustoimissa vuodesta 2005. Ennen puoluehallitusta olen ehtinyt toimia yhden kauden puoluevaltuuskunnassa, kaksi kautta oman piirini varapuheenjohtajana ja kaksi kautta Vihreän sivistysliiton hallituksessa. Lisäksi olen toiminut erilaisissa kunnallispoliittisissa luottamustoimissa ja puolueen työryhmissä. ViNOssa olen toiminut hallituksessa ja opiskelijavaltuuskunnassa sekä paikallisjärjestön puheenjohtajana. Olen työskennellyt Vihreässä konsernissa ViNOn järjestö- ja koulutussihteerinä ja Outi Alanko-Kahiluodon eduskunta-avustajana. Tällä hetkellä työskentelen Helsingin kaupungilla nuorten uravalmentajana.

Tulevan puoluehallituskauden keskeisimmät asiat ovat mielestäni eurovaalien ja tulevien eduskuntavaalien valmistelu ja Vihreän Langan tulevaisuudesta päättäminen. Puolueen kehittämisestä on laadittu erilaisia suunnitelmia ja viimeiset neljä vuotta on puhuttu ja ideoitu lisää. Nyt on toiminnan aika, puolueesta pitää tehdä avoimempi ja jäseniään osallistavampi. Eduskuntavaaleissa 2015 ratkaistaan puolueen rahoitus taas seuraavalle neljälle vuodelle, mutta vaalivoitto ei ole itsestäänselvä edes uudistetuilla vaalipiireillä. Vihreänä järjestökonkarina pystyn tuomaan puoluehallitukseen osamista, jota tarvitaan sekä vaaleihin valmistautumisessa että organisaation arjessa. Olen myös kunnostautunut kampanjapäällikön roolissa luotsaten Outi Alanko-Kahiluodon toiselle kaudelle 2011.

MARJU JOENSUU

• Työ: Johtaja, viestintä ja julkaisut
  • Koulutus: MMM (ympäristöekonomia)

Haluan olla mukana kehittämässä vihreistä entistäkin innostavampaa puoluetta, joka puhuttelee, toimii, kasvaa, voittaa vaaleja ja muuttaa maailmaa. Nyt on tärkeintä rakentaa innostusta vihreään toimintaan. Hyvä draivi vetää lisää ihmisiä puoleensa ja synnyttää hyvän kierteen.

Innostuksen lisäämiseksi meidän tulee kirkastaa ja tehostaa vihreiden viestiä. Meidän pitää puhutella isompia joukkoja, mutta seistä vahvasti tärkeiden periaatteiden takana. Nämä ovat mahdollisia samaan aikaan, mutta tämä vaatii rohkeutta uudistaa puolueen julkikuvaa ja panostaa uusien yleisöjen tavoittamiseen.

Työurani olen tehnyt viestinnän ja vaikuttamisen parissa. Osaamiseni viestinnästä ja johtamisesta ei taatusti mene hukkaan puoluehallituksessa. Minulle tärkeintä vihreässä politiikassa on ympäristönsuojelu ja ihmisoikeudet.

Luottamustehtävät: 2012 kunnallisvaalivastaava, Vihdin vihreät, 2009-2011 puheenjohtaja, Espoon vihreät; varavaltuutettu, tilakeskuksen johtokunnan varapuheenjohtaja, 2011 hallituksen jäsen, Vihreä Lanka Oy, 2009-2010 hallituksen jäsen, Visili, 2008-2009 puheenjohtaja, perustajajäsen, Espoon vihreät naiset

Tapani Lehtonen (vara)

Olen 35-vuotias konetekniikan DI Vaasasta jossa toimin tuotekehitysinsinöörinä energiateknologia-alalla. Muutama vuosi sitten muutin Vaasaan Oulun suunnalta, jossa toimin mm. Haukiputaan ja Oulun vaalipiirin vihreiden hallituksissa. Nykyisin vihreä toimintani keskittyy Vaasanseudun ja Vaasan vaalipiirin vihreiden hallituspaikkoihin.

Olen ollut muutamissa kunnallisissa luottamustehtävissä. Tällä hetkellä toimin varajäsenenä Vaasan vaalipiirilautakunnassa. Järjestökokemusta olen kerännyt myös toimimalla useiden opiskelija- ja urheilujärjestöjen hallituksissa.

Ensimmäisen kerran olin ehdolla vuoden 2000 kunnallisvaaleissa, jolloin vihreät lähtökohtani olivat vahvasti ympäristönsuojelussa ja opiskelijoiden oikeuksissa. Koulutuksen ja työn myötä mielenkiinto on myöhemmin kohdistunut erityisesti energia-, teknologia- ja tietoyhteiskunnallisiin asioihin sekä niiden rooliin tulevaisuutemme rakentamisessa.

PAULA POHJANRINNE

Olen pian 46-vuotias perheenäiti, kääntäjä/yrittäjä, siivooja ja puolueaktiivi. Eloni polku on kulkenut Espoosta Australian, Punkaharjun, Parikkalan, Savonlinnan, Joensuun, Rovaniemen, Vantaan ja Haapajärven kautta Kempeleeseen. Erilaisia töitä on tullut tehtyä 15-vuotiaasta asti sekä palkansaajana että yrittäjänä, sekä alaisena että esimiehenä ja työnantajana. Olen toiminut puolueen organisaatiossa monissa eri luottamustehtävissä, mm. puoluevaltuuskunnan varajäsenenä kaudella 2009-11 ja Oulun vaalipiirin Vihreät ry:n hallituksessa 2006-11, joista 2010-11 puheenjohtajana. Tällä hetkellä olen perustamani Rantalakeuden Vihreät ry:n (Kempele, Liminka, Lumijoki ja Tyrnävä) puheenjohtaja, Vihreät Naiset ry:n ensimmäinen varapuheenjohtaja ja perustamani Oulun seudun Vihreät naiset ry:n hallituksen jäsen. Olen Kempeleen kunnanvaltuuston sekä resurssivaliokunnan varajäsen, sekä Kempeleen asukastupayhdistyksen sihteeri. Työ- ja elämänkokemukseni on tuonut minulle laajan maailmankuvan, josta uskon olevan hyötyä puoluevaltuuskunnan työskentelyssä. Tavoitteenani politiikassa on sekä alueellisen että sosiaalisen ja sukupuolten välisen tasa-arvon lisääminen.

Sari Ylipulli (vara)

Olen 48-vuotias rovaniemeläinen kieltenopettaja (italia, ranska ja englanti). Olen ollut mukana Vihreissä vuodesta 2000 alkaen ja ahkeroin 12 vuotta kaupunginvaltuutettuna. Tällä hetkellä pidän taukoa kuntapolitiikasta ja keskityn haasteisiin Rovaniemen Vihreiden puheenjohtajana.

Kuntapoliitikkona kunnostauduin hyvän kaupunkisuunnittelun, vanhojen rakennusten ja viheralueiden puolustajana. Sydäntäni lähellä ovat myös lasten- ja nuorten hyvinvointi, koulutuspolitiikka, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys.

Pidän tärkeänä, että puolueen keskeisimmissä elimissä kuuluu pohjoisimman Suomen ääni, sillä Lappi on arktisena alueena erityinen. Mielestäni on kuitenkin vältettävä vastakkainasettelua pohjoisen ja etelän välillä. Syntyperäisenä lappilaisena, mutta 13 vuotta Turussa asuneena, koen olevani sekä ”city- että erävihreä”.

Haluan tuoda puoluehallitukseen kokemukseni lappilaisena vihreänä ja edistää pohjoisen ja etelän välistä vuoropuhelua.

Luottamustoimiani: Rovaniemen Vihreät ry, puheenjohtaja 2011-, 2000- 2012 Kaupunginvaltuutettu; ympäristölautakunnan ja teknisen lautakunnan jäsen, 2010-2012 Valtuustoryhmän puheenjohtaja, 2005-2012 Lapin maakuntavaltuuston varajäsen, 2006-2012 Vihreiden edustaja Euroopan Neuvoston kunta –ja aluehallinnon kongressissa, Valtuuskunnan jäsen 2009-2011, Puoluehallituksen varajäsen 2005 - 2007.

HEIKKI SAIRANEN

Olen tamperelainen vihreä aktiivi. Olen nyt tehnyt vihreää politiikkaa vähän reilun viiden vuoden ajan. Vihreissä olen ehtinyt tehdä kaikenlaista niin valtakunnallisella kuin paikallisella tasolla. Haluan tehdä suomalaisesta politiikasta avoimemman, estää katastrofaalisen ilmastokriisin ja vielä tehdä Suomesta vähän yhdenvertaisemman paikan elää.

Olen varsin perehtynyt sekä Vihreän politiikan sisältöihin että vihreän politiikan tekemiseen kaikilla toiminnan tasoilla. Puoluehallitus tuli tutuksi Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtajana toimiessa ja uskon, että asiantuntemuksestani erityisesti talouteen ja tietoyhteiskuntaan liittyvissä kysymyksissä olisi puoluehallituksessa paljon apua.

Perustietoja:

• Olen 28-vuotias.
  • Asun Tampereella.
  • Työskentelen Tampereen yliopistolla opetusteknologian parissa.
  • Blogi osoitteessa: http://heikkisairanen.blogspot.com
  • Joitakin vihreitä luottamustoimia: 2009-2013 puoluevaltuuskunnan jäsen, 2010 ViNOn puheenjohtaja, 2012 Tampereen vihreiden hallituksen jäsen
  • Lisäksi olen kirjoittanut kirjan Avoin vihreä talous –kirjan Jaakko Stenhällin kanssa.

Aimo Piirainen (vara)

Vuonna 1968 olin seitsemäntoista ja Kemijoen uitolla töissä. Tämän hakemuksen ja tuon hetken väliin mahtuu paljon. Vihreänä olen toiminut pitkäaikaisesti Kalajokilaakson vihreiden puheenjohtajana, Ylivieskan kaupungin valtuutettuna,piirihallituksessa, nyt myös maakuntahallituksessa, puoluevaltuuskunnassa 4v ja tällä hetkellä puoluehallituksessa, johon haen jatkoa. Taustatukena on kahden paikallisyhdistyksen lisäksi myös Oulun piiri.

Kotimaiset polttoaineet tulivat elämääni Jyväskylässä VTT:llä tutkimusinsinöörin toimessa. Erikokoiset hakelaitokset vastaanottomittauksineen ja mm. turpeen kriisiajanvarastointia ja nostoteknologiaa tutkittiin monella tasolla. Perhesyyt toivat Ylivieskaan ja täällä menin metsään. Harvennus ja sen kehittyminen ajan myötä tämänhetkisiin ohjeisiin on todella tuttua. Koneiden tulo metsiin on mullistanut korjuun ja omat haasteensa tuo myös erirakenteiskasvatus. Nokka kentässä on myös tullut tutkittua monimuotoisuuskohteiden indikaattoreita. Kesäisten hakkuiden puuttumisen korvasi kaupungimme puistopuoli ja yllätys, yllätys; nyt olen kesäisin Ylivieskan kaupungin puistotyöntekijä ja talvisin maanrakennuksen kunnossapidossa. Viisi vuotta olemme Rouvani kanssa pitäneet töittemme ohessa myös pientä taidekehystämöä.

Suomi ja Vihreät elävät etelän kautta. EU ja Etelä-Suomi ovat tärkeitä, mutta nyt on pohjoinen nousemassa isoon rooliin. Koilisväylän avautuminen tulee mullistamaan elämämme ja siihen pitää myös Vihreiden valmistautua. Pohjoinen on valtava mahdollisuus. Suomen asema Eu:n pussinperänä tulee toivottavasti jäämään historiaan. Meidän on ehdottomasti nyt siirtää katseemme arktiseen yhteistyöhön koko Barentsin alueella ja tukea mm. ratayhteyden saamista maastamme Jäämerelle. Pohjoinen on myös valtava uhka sen haavoittuvan ympäristön vuoksi ja tämä koskee omaa maatammekin. Maailma ei ole musta – eikä sinivalkoinen. Tarvitaan kompromisseja ja niitä olen valmis hakemaan kanssanne

TUOMAS VISKARI

Olen 35-vuotias kohtuullisen pitkän linjan vihreä toimija Helsingistä.

Kausi 2013-2015 on Vihreille tärkeämpi kuin aikoihin. Jotta voimme jatkaa maailman pelastamista, meidän on vuonna 2014 menestyttävä hyvin eurovaaleissa ja saatava selvä voitto 2015 eduskuntavaaleissa Kun lisäksi puoluesihteerin vaihdos tuo mukanaan muutoksia puolueorganisaatioon, puoluehallituksen järjestöllinen rooli korostuu seuraavalla kaudella. Meidän on kyettävä kehittämään kampanjointiamme vähemmällä rahalla kuin aiemmin, mutta onneksemme meillä on myös enemmän jäsenistöä, jonka potentiaali on voitava ottaa käyttöön.

Olen toiminut puolueen luottamustehtävissä, niin valtuuskunnassa kuin hallituksessa vuodesta 2005 alkaen yhteensä kuuden vuoden ajan. Olen tehnyt käytännössä koko työurani järjestötyössä ja uskon, että minulla on edelleen annettavaa ja uusia ajatuksia puolueen kehittämiseen.

Olen nyt toista vuotta toiminut Euroopan Vihreiden Future of the EU -työryhmän jäsenenä sekä edustanut puoluetta Euroopan VIhreiden valtuuskunnan kokouksissa. Eurovaalit sisältävällä puoluehallituskaudella pidän tätä kokemusta myös tärkeänä.

Puoluehallituksen keskeisenä tehtävänä on myös toimia erityisesti hallitusvastuussa ministeriryhmän sparraajana päivänpolitiikassa. Omat vahvuusalueeni lienevät sosiaalipolitiikassa sekä maankäyttö-, kiinteistö- ja asumispolitiikassa. Siviilissä työskentelen työmarkkina-asiamiehenä Suomen ekonomiliitossa. Toivoisinkin, että pystyisin tuomaan omaa osaamistani käyttöön myös puolueen työpolitiikan muotoilussa.

Anssi Lepistö (vara)

Olen Anssi, 33-vuotias koulunjohtaja Janakkalan Turengista. Rakastan pyöräilyä ja hiihtämistä ja muutenkin olen innokas liikkuja. Yhteisten asioiden hoitaminen ja vihreys on minulle tärkeä asia. Haluan olla mukana rakentamassa yhteistä tulevaisuuttamme, sellaista, jossa jokaisen on hyvä olla ja elää.

Tavoitteenani on saada tulevaisuudesta edes piirunverran parempi. Haluan tulevaisuudesta vihreämmän, vastuullisemman ja välittävämmän. Siksi haluan ajaa niiden etuja joiden on itse vaikea tai mahdotonta saada ääntään kuuluviin – lapsien, luonnon, tulevien sukupolvien, vähemmistöjen - meidän jokaisen. Keskeiset teemani ovatkin hyvä elämä, vastuu ympäristöstä, reilu maailma ja kestävä talous.

Haluan politiikkaa, joka on rohkeaa ja reilua, avointa ja osallistavaa. Tarvitsemme suuria tavoitteita, luovuutta sekä kykyä tarttua asioihin, joiden korjaaminen tuntuu mahdottomalta. Tarvitsemme tekemisen iloa, uusia toimintatapoja ja hyviä tyyppejä.

Tulevina kahtena vuotena valmistaudutaan sekä Euroopan parlamentin vaaleihin että eduskuntavaaleihin. Tässä valmistautumisessa tarvitaan uusia reippaita näkemyksiä sekä vankkaa tietämystä ja osaamista kampanjatyöstä sekä ruohonjuuritason tuntemusta vihreän kentän toiminnasta ja toimintaedellytyksistä. Mukana oloni konkreettisesti kaikissa vaalikampanjoissa vuodesta 1999 sekä aktiivinen mukana olo yhdistystoiminnassa ja kuntapolitiikassa antavat hyvät edellytykset osallistua tämän työn toteuttamiseen puoluehallituksessa.

KUNNALLISPOLIITTINEN KOKEMUS: Kunnanvaltuutettu 2000 -, Koulutuskuntayhtymä Tavastian valtuuston jäsen 2013 -, Kasvatus- ja koulutuslautakunnan puheenjohtaja 2009-2012, valtuustoryhmän puheenjohtaja 2008-2012, koulutuslautakunnan jäsen 2000-2008, valtuustoryhmän varapuheenjohtaja 2005-2008, Hämeen maakuntavaltuuston varajäsen 2005-2012, Seutuvaltuutettu 2005-2008, Seutuvaltuuston varapuheenjohtaja 2007-2008

VIHREÄ YHDISTYSTOIMINTA: Hämeen Vihreät ry puheenjohtaja 2005-2007, 2011 –, varapuheenjohtaja 2001, 2003-2004, hallituksen jäsen 2000, 2002, 2009, Janakkalan Vihreät ry puheenjohtaja 2004 -, varapuheenjohtaja 2002-2003, hallituksen jäsen 2000

TOIMINTA PUOLUEEN LUOTTAMUSELIMISSÄ: Puoluevaltuuskunta varajäsen 2001-2003, valtuuskunnan jäsen 2003-2007, Puoluehallitus hallituksen jäsen 2011 –

MUU YHDISTYSTOIMINTA TÄLLÄ HETKELLÄ: Hämeenlinnan setlementti ry: hallituksen puheenjohtaja, Kanta-Hämeen Erilaiset Oppijat ry: hallituksen varapuheenjohtaja, Erilaisten oppijoiden liitto: hallituksen jäsen, OAJ:n Tammelan paikallisyhdistys: hallituksen puheenjohtaja

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!